Γυμνασιο
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΠΡΩΙΝΗΣ ΖΩΝΗΣ
Εάν στο Γυμνάσιο συνδυάσουμε τη διδακτική ώρα του μαθήματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τη διδακτική ώρα του μαθήματος της Τεχνολογίας, τότε θα σχηματίσουμε στο ωρολόγιο πρόγραμμα ένα ενιαίο για όλες τις τάξεις δίωρο, κατά τη διάρκεια του οποίου μπορούμε ως σχολική κοινότητα να στοχεύσουμε στη διάπλαση των παιδιών σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες και στην ενίσχυση των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αι., των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης, υπευθυνότητας και ενσυναίσθησης, των δεξιοτήτων στρατηγικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και αναστοχασμού καθώς και των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης. Και όλα αυτά μπορούν να επιτευχθούν, εάν δημιουργήσουμε μικτούς ηλικιακά Εκπαιδευτικούς Ομίλους κατά την πρωινή ζώνη μαθημάτων, οι οποίοι θα απευθύνονται σε όλα τα παιδιά του Γυμνασίου και στους οποίους θα κληθούν να ενταχθούν υποχρεωτικά ύστερα από διαδικασία αιτιολογημένης επιλογής.
Έτσι, κατά το σχολικό έτος 2024-2025 έχουν σχηματιστεί Εκπαιδευτικοί Όμιλοι Πρωινής Ζώνης που αφορούν τις ακόλουθες θεματικές:
- Σχολική Εφημερίδα - Ιστολόγιο
- Μαθαίνοντας Επιστήμη μέσα από το Θέατρο
- Συμπερίληψη, Ισοτιμία και Ψυχική Υγεία
- Περιβάλλον – Κλιματική Αλλαγή
- Πολιτιστική Κληρονομιά - Παιχνίδια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΟΜΙΛΟΙ ΠΡΩΙΝΗΣ ΖΩΝΗΣ
ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΜΙΛΟΥΣ ΠΡΩΙΝΗΣ ΖΩΝΗΣ
Οι στόχοι του Ομίλου Σχολικής Εφημερίδας - Ιστολογίου είναι οι εξής:
Ανάπτυξη δεξιοτήτων γραφής και επικοινωνίας
Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τη γραπτή και προφορική έκφραση, ενισχύοντας την ικανότητά τους να συντάσσουν άρθρα, να παίρνουν συνεντεύξεις και να παρουσιάζουν ιδέες με σαφήνεια.
Δημοσιογραφική σκέψη και κριτική ικανότητα
Να κατανοήσουν οι μαθητές τις αρχές της δημοσιογραφίας, όπως η αντικειμενικότητα, η έρευνα, η αξιοπιστία των πηγών και η υπεύθυνη αναμετάδοση πληροφοριών.
Ομαδικότητα και συνεργασία
Να καλλιεργήσουν οι μαθητές την ικανότητα να εργάζονται ομαδικά, είτε κατά τη σύνταξη άρθρων είτε κατά την παραγωγή υλικού (podcasts, εφημερίδα, ιστοσελίδα), αναπτύσσοντας δεξιότητες συνεργασίας και καταμερισμού εργασιών.
Τεχνολογικός γραμματισμός
Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία για τη δημιουργία ιστολογίου, επεξεργασία ήχου για podcasts, και άλλες ψηφιακές δεξιότητες που είναι απαραίτητες στην σύγχρονη δημοσιογραφία και επικοινωνία.
Ενεργός συμμετοχή και κοινωνική ευαισθητοποίηση
Να ενισχύσουν την ευαισθησία τους για κοινωνικά, περιβαλλοντικά και πολιτισ μικά ζητήματα, τα οποία αναδεικνύονται μέσω των άρθρων και των δράσεων του ομίλου.
Προσωπική έκφραση και ανάπτυξη
Να ενθαρρυνθούν οι μαθητές να εκφράζουν τις ιδέες τους, να ανακαλύπτουν ενδιαφέροντα και ταλέντα που αφορούν τη συγγραφή, την παραγωγή περιεχομένου, και να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους.
Εμψυχωτές
Βασίλης Μιχαλόπουλος, Μαρία Καζατζή, Σταυρούλα Κόκκαλη
Η υλοποίηση του προγράμματος «Μαθαίνοντας Επιστήμη μέσα από το Θέατρο» μπορεί να επιτύχει ποικίλους παιδαγωγικούς στόχους, συνδυάζοντας τη γνώση της επιστήμης με την καλλιτεχνική έκφραση. Ακολουθούν ορισμένοι παιδαγωγικοί στόχοι που μπορούν να τεθούν για το πρόγραμμα αυτό:
Κατανόηση επιστημονικών εννοιών
- Να ενθαρρυνθούν οι μαθητές να εμβαθύνουν σε επιστημονικές έννοιες και θεωρίες μέσω της διαδικασίας του θεάτρου.
- Ν α ανακαλύψουν πώς οι επιστήμες συνδέονται με την καθημερινή ζωή και τον κόσμο γύρω τους.
- Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και αναλυτικές ικανότητες μέσω της διερεύνησης επιστημονικών θεμάτων.
Ανάπτυξη δημιουργικής σκέψης και έκφρασης
- Να χρησιμοποιήσουν τη δημιουργική σκέψη για να μετατρέψουν τις επιστημονικές έννοιες σε θεατρικές πράξεις και σκηνές.
- Να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους μέσα από τη συγγραφή, σκηνοθεσία και ερμηνεία θεατρικών έργων βασισμένων στην επιστήμη.
- Να εκφράσουν επιστημονικές ιδέες με νέους και δημιουργικούς τρόπους, μέσω της κίνησης, της φωνής, των εκφράσεων και της σκηνοθεσίας.
Ενίσχυση της συνεργατικότητας και της ομαδικότητας
- Να ενθαρρυνθεί η συνεργασία μεταξύ των μαθητών, καθώς θα εργαστούν σε ομάδες για τη δημιουργία θεατρικών παραστάσεων με επιστημονικό περιεχόμενο.
- Να αναπτυχθούν κο ινωνικές δεξιότητες, όπως η αλληλοϋποστήριξη, η ενεργητική ακρόαση, η επίλυση συγκρούσεων και η ομαδική λήψη αποφάσεων.
Βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας
- Να αναπτύξουν οι μαθητές την ικανότητά τους να επικοινωνούν επιστημονικές ιδέες με σαφήνεια, ακρίβεια και δημιουργικότητα.
- Να βελτιώσουν τη δημόσια ομιλία και παρουσίαση, αναλαμβάνοντας ρόλους σε θεατρικές παραστάσεις που προάγουν την κατανόηση της επιστήμης.
- Να κατανοήσουν πώς μπορούν να μεταφέρουν πολύπλοκες επιστημονικές έννοιες σε ευρύτερα ακροατήρια με απλό και κατανοητό τρόπο.
Αύξηση του ενδιαφέροντος για τις επιστήμες
- Να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των μαθητών για τις φυσικές επιστήμες, δείχνοντάς τους ότι η επιστήμη μπορεί να είναι διασκεδαστική, συναρπαστική και συνδεδεμένη με την καλλιτεχνική έκφραση.
- Να εμπνεύσουν τους μαθητές να εξερευνήσουν επιστημονικά θέματα πιο β αθιά και να επιδιώξουν την περαιτέρω ενασχόληση με τον τομέα της επιστήμης.
Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης
- Να βοηθήσουν τους μαθητές να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση μέσα από τη διαδικασία της θεατρικής προετοιμασίας και της δημόσιας παρουσίασης, είτε ως ηθοποιοί είτε ως δημιουργοί του περιεχομένου.
- Να ενθαρρυνθούν να πάρουν ρίσκα στη σκηνή, να πειραματιστούν και να μάθουν από τις επιτυχίες και τις αποτυχίες τους.
Με αυτούς τους παιδαγωγικούς στόχους, το πρόγραμμα «Μαθαίνοντας Επιστήμη μέσα από το Θέατρο» μπορεί να συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών, συνδυάζοντας τη μάθηση με την απόλαυση της θεατρικής έκφρασης.
Εμψυχώτριες
Χριστίνα Δίμιζα, Ελένη Λεμπέση
Τίτλος
Η μάχη των φύλων, των φίλων και των φύλλων!
Στόχοι
Γνωστικοί Στόχοι
Κατανόηση των βασικών εννοιών γύρω από το φύλο και τις έμφυλες διακρίσεις: Να γνωρίζουν οι μαθητές τι είναι το φύλο, ο κοινωνικός ρόλος του φύλου, οι διακρίσεις λόγω φύλου, και άλλες συναφείς έννοιες (π.χ. έμφυλα στερεότυπα, σεξισμός).
Γνώση της ιστορίας των έμφυλων διακρίσεων: Να γνωρίσουν ιστορικά παραδείγματα έμφυλων διακρίσεων σε διάφορες κοινωνίες και να κατανοήσουν πώς αυτές έχουν διαμορφώσει τη σημερινή κοινωνία.
Σύνδεση με τα ανθρώπινα δικαιώματα: Κατανόηση των έμφυλων διακρίσεων ως παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και αναφορά σε νομοθεσίες και διεθνείς συνθήκες που προστατεύουν τα δικαιώματα του ατόμου ανεξαρτήτως φύλου.
Στόχοι Κριτικής Σκέψης
Αναγνώριση και κριτική ανάλυση των έμφυλων στερεοτύπων: Οι μαθητές θα πρέπει να αναπτύξουν ικανότητα να εντοπίζουν τα έμφυλα στερεότυπα στα ΜΜΕ, στην καθημερινότητα, στον χώρο εργασίας κ.λπ.
Κριτική σκέψη για την κοινωνική επιρροή των έμφυλων διακρίσεων: Κατανόηση των κοινωνικών, οικονομικών και πολιτικών επιπτώσεων των έμφυλων διακρίσεων και συζήτηση για το πώς επηρεάζονται διάφορες κοινωνικές ομάδες (γυναίκες, ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, κ.ά.).
Στόχοι Επικοινωνιακής Δεξιότητας
Ανάπτυξη δεξιοτήτων διαλόγου γύρω από το θέμα των έμφυλων διακρίσεων: Διδασκαλία μεθόδων για να συζητούν οι μαθητές με σεβασμό και ενσυναίσθηση πάνω σε θέματα που σχετίζονται με τις έμφυλες διακρίσεις, αποφεύγοντας συγκρούσεις και διατηρώντας ανοιχτόμυαλη στάση.
Επιχειρηματολογία: Καλλιέργεια δεξιοτήτων για να υποστηρίζουν τεκμηριωμένα τις απόψεις τους πάνω σε θέματα ισότητας φύλων, χρησιμοποιώντας δεδομένα και επιχειρήματα που βασίζονται σε έρευνες και διεθνείς μελέτες.
Στόχοι Δεξιοτήτων Συνεργασίας και Κοινωνικής Δράσης
Συμμετοχή σε συλλογικές δράσεις: Οι μαθητές θα μπορούν να σχεδιάσουν και να συμμετάσχουν σε δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σχετικά με τις έμφυλες διακρίσεις μέσα στο σχολείο ή στην τοπική κοινότητα.
Ανάπτυξη δράσεων για την αντιμετώπιση των έμφυλων διακρίσεων: Συμμετοχή σε δημιουργικές δραστηριότητες που προωθούν την ισότητα των φύλων, όπως η παραγωγή ενημερωτικών φυλλαδίων, καμπανιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θεατρικών έργων, ή διαλόγων μεταξύ διαφορετικών ομάδων μαθητών.
Στόχοι Ενσυναίσθησης και Κοινωνικής Ευαισθησίας
Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης: Οι μαθητές θα εξασκηθούν στο να κατανοούν και να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα και τις εμπειρίες ατόμων που έχουν βιώσει έμφυλες διακρίσεις, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και προσομοιώσεις.
Ανάπτυξη στάσης αποδοχής και σεβασμού στη διαφορετικότητα: Οι μαθητές θα εργαστούν ώστε να διαμορφώσουν στάσεις που προωθούν την κοινωνική ισότητα και αποδοχή της έμφυλης και σεξουαλικής διαφορετικότ ητας.
Τίτλος ομάδας
CoastPros (Coastline Protectors)
Στόχοι
- Οι μαθητές να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις στην καθημερινότητά μας.
- Μάθηση μέσω παρατήρησης, πειραμάτων και παιχνιδιών για τη διάβρωση και προστασία των ακτών της περιοχής μας.
Εμψυχωτές
Γιώργος Κουτσουμπός, Δημήτρης Γιαννακέας, Ανθή Καϊπάνου
Οι στόχοι του Ομίλου μας είναι οι εξής:
Βαθύτερη Κατανόηση της Σημασίας του Παιχνιδιού
Οι μαθητές θα μάθουν τη σημαντικότητα του παιχνιδιού για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού (σωματική, γνωστική, κοινωνική και συναισθηματική) και πώς το παιχνίδι συμβάλλει στη μάθηση. Επίσης, θα μελετηθεί η πολιτισμική και κοινωνική σημασίας του παιχνιδιού στην αρχαιότητα και θα γίνει διερεύνηση της σχέσης μεταξύ παιχνιδιού, μάθησης και ψυχαγωγίας.
Γνωριμία με τα Αρχαία Παιχνίδια και Σύγκριση με τα Σύγχρονα
Εισαγωγή των μαθητών σε αρχαία ελληνικά, όπως η αστράγαλοι, η σβούρα, διελκυστί νδα κ.α. Βασική επιδίωξη είναι να κατανοήσουν τον τρόπο που διασκέδαζαν τα παιδιά στην αρχαιότητα και πώς αυτά τα παιχνίδια αντανακλούσαν τον πολιτισμό τους. Επίσης, θα γίνει αναζήτηση των ομοιοτήτων και διαφορών ανάμεσα στα παιχνίδια της αρχαιότητας και στα σύγχρονα παιχνίδια και πιο συγκεκριμένα των στοιχείων που παραμένουν διαχρονικά στα παιχνίδια, όπως η διασκέδαση, η κοινωνικοποίηση και η ανάπτυξη δεξιοτήτων.
Διαθεματική Προσέγγιση
Σύνδεση του παιχνιδιού με άλλες επιστήμες, όπως η ιστορία και η τέχνη. Θα επιδιωχθεί η ανάδειξη της σημασίας του παιχνιδιού ως αντικείμενο μελέτης και μέσο κατανόησης του ανθρώπινου πολιτισμού μέσα από τη μελέτη των αρχαίων παιχνιδιών καθώς οι μαθητές θα έρθουν σε επαφή με τον πολιτισμό και την καθημερινότητα της αρχαίας Ελλάδας αλλά και άλλων αρχαίων πολιτισμών.
Καλλιέργεια της Δημιουργικότητας, της Συνεργασίας, της Ομαδικότητας και Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
Ενθάρρυνση των μαθητών να κατασκευάσουν ή να αναπαραστήσουν αρχαία παιχνίδια, χρησιμοποιώντας απλά υλικά, για να κατανοήσουν τη διαδικασία δημιουργίας και να βιώσουν τον τρόπο παιχνιδιού της εποχής. Επίσης, μέσω της συμμετοχής σε ομαδικά παιχνίδια από την αρχαιότητα, τα παιδιά θα αναπτύξουν συνεργατικές δεξιότητες, αλληλοβοήθεια και θα μάθουν να λειτουργούν σε ομάδα. Τέλος, τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με νέες τεχνολογίες (3D Printer – Laser Cutter) και μέσω αυτών θα γίνει προσπάθεια να δημιουργήσουν δικές τους εκδοχές σε υπάρχοντα παιχνίδια ή και κάποια νέα.
Εμψυχωτές
Γιάννης Πλάγος, Γιώργος Χριστάκης, Μπάμπης Βασιλαδιώτης