Page 7 - ΤΕΥΧΟΣ 29
P. 7

ΑΞΙΕΣ Ή … « ΑΞΙΕΣ »;                                   Σελίδα 6

Κ άθε γενιά έχει τα δικά της ιδιαίτερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Τα γνωρίσματα αυτά
          έχουν σχέση με τον τρόπο ζωής των νέων, τις ψυχικές τους ιδιότητες, τις αξίες, τα
          ιδεώδη και τη συμπεριφορά τους. Συγκεκριμένα γνωρίσματα της νεανικότητας είναι η
          ζωντάνια, ο ενθουσιασμός, η αμφισβήτηση, ο αυθορμητισμός, ο συναισθηματισμός,
η ανάγκη για προσοχή και κατανόηση. Τα στοιχεία αυτά διαμορφώνονται όχι μόνο από τις

βιολογικές ιδιότητες της νεανικής ηλικίας αλλά και από τις διάφορες επιδράσεις της εποχής και

της κοινωνίας που ζουν, καθώς οι σχέσεις ανάμεσα στο άτομο και την κοινωνία λειτουργούν

αμφίδρομα.

Στις μέρες μας γίνεται λόγος για εξαχρείωση του ήθους των νέων, οι οποίοι αντιμετωπίζονται

ως άβουλα, απράγμονα και άστοργα όντα‘ όντα της καλοπέρασης και του «φαίνεσθαι». Ίσως θα

έπρεπε να αναλογιστούμε γιατί επικρατεί η παραπάνω αντίληψη και να εξετάσουμε διεξοδικά

τους λόγους που οι σημερινοί νέοι απομονώνονται από τον έξω κόσμο και κλείνονται στον

εαυτό τους.

Αρχικά, κανείς από μας δεν θα μπορούσε να διαφωνήσει με την άποψη ότι ο θεσμός της

οικογένειας περνά κρίση. Η διεύρυνση του χάσματος ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά

προκαλεί απογοήτευση στους νέους και διαρκείς συγκρούσεις. Η στέρηση ενός ορθού και

αξιόλογου προτύπου με ιδέες και όνειρα καταρρακώνει τον νέο. ‘Οταν το παιδί από μικρό

δεν δέχεται τα κατάλληλα ερεθίσματα από τους μεγαλύτερούς του, δεν βιώνει στους κόλπους

της οικογένειας την στοργή και την θαλπωρή, είναι ανίκανο κατά την εφηβική του ηλικία να

αναπτύξει δεσμούς αγάπης και αλληλοκατανόησης με την οικογένειά του, πόσο μάλλον να

προσπαθήσει να επικοινωνήσει.

Ωστόσο, φρονώ ότι τα ποικιλόμορφα φαινόμενα που χαρακτηρίζουν την εποχή μας (ηθική

ρευστότητα, παγκοσμιοποίηση, υπερκαταναλωτισμός, τεχνολογική εξέλιξη, έλλειψη παιδείας,

όξυνση των φαινόμενων παθογένειας) επιδρούν καταλυτικά στην ψυχοσύνθεση των νεαρών

ατόμων. Ο νέος από τη φύση του είναι αισιόδοξος και έχει την ανάγκη ύπαρξης ενός οράματος με

το οποίο και θα πορεύεται στη ζωή του και θα αποτελεί τον φάρο του. Δυστυχώς, όμως, η έκπτωση

των ηθικών αξιών και η απουσία των οραμάτων αυτών αποπροσανατολίζουν τον νέο και τον

οδηγούν σε ψυχολογικό αδιέξοδο. Επιπρόσθετα, όταν σε μία οθόνη προβάλλονται υλιστικά και

τυποποιημένα πρότυπα, όταν σε μια κοινωνία υποδαυλίζονται οι ανθρώπινες σχέσεις, δηλαδή

κυριαρχεί η υστεροβουλία και η αδιαφορία για τον συνάνθρωπο, όταν σε ολόκληρο τον κόσμο

παραβιάζονται ανθρώπινα δικαιώματα και οξύνονται τα φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας

(εγκληματικότητα, φτώχεια, τρομοκρατία), ο νέος αγανακτεί, εσωτερικεύει τα συναισθήματά του

και πορεύεται με φόβο και αβεβαιότητα. Πώς είναι δυνατό, λοιπόν, ο νέος μέσα σε μία χαώδη

και ζοφερή πραγματικότητα , να βρει την ισορροπία και την αρμονία;

Εν κατακλείδι πρέπει να επισημανθεί πως οι νέοι έχουν χρέος να φτιάξουν έναν κόσμο

αντάξιο των προσδοκιών τους. Πρέπει να διαφυλάξουν οτιδήποτε υγιές κληρονομούν και να το

βελτιώσουν. Οι νέοι, λοιπόν, έχουν χρέος να ζουν στον σφυγμό της εποχής τους και να έχουν

σαφή επίγνωση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος. Μόνο έτσι θα

καταφέρουν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων, να ενστερνιστούν αξίες και ιδεώδη των

προγενεστέρων τους, να αγωνιστούν εφοδιασμένοι με τα κατάλληλα εφόδια και να πορεύονται

με μονάχα έναν στόχο: ένα καλύτερο και ανθρωπινότερο αύριο.

                               Μαθήτρια Β’ Λυκείου: Σήλια Λαπιώτη
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12