Page 10 - 2007_02
P. 10

10

Συνέχεια από τη σελ. 1                              εκείνοι αποτελούν καθημερινές πηγές έμπνευσης. Τα

Με τη σειρά του ο μαθητής οφείλει:                  πρότυπα από το σπίτι και το σχολείο είναι κινητήριοι

1. Να σέβεται το σχολικό χώρο (κτίριο, περιβάλλοντα μοχλοί φιλομάθειας και εργατικότητας για τα παιδιά.

χώρο, εποπτικό υλικό) και να φροντίζει για την καλή 2. Ο γονιός οφείλει να παρακολουθεί διακριτικά την

λειτουργία του. Η ευπρέπεια στην εμφάνιση, με τη πρόοδο του παιδιού του, να ενημερώνει τον εκπαι-

σειρά της, είναι ένδειξη πρώτα αυτοσεβασμού και δευτικό για τη συμπεριφορά, τη στάση του μαθητή

ύστερα εκτίμησης προς τα πρόσωπα που συναποτελούν απέναντι στα μαθήματα και να διερευνά πιθανά αί-

τη σχολική κοινότητα. (παράδειγμα: αλλιώς ντυνόμα- τια αποστροφής ή φοβίας του σε κάποιο μάθημα

στε στο σχολικό βραδινό πάρτυ κι αλλιώς στον εκκλη- προτού απευθυνθεί στον εκπαιδευτικό.

σιασμό).                                            3. Η προσέλευση στις ενημερώσεις γονέων θα πρέπει

2. Η συνέπεια και η υπευθυνότητα στις καθημερινές ερ- να είναι συστηματική. Η συχνή επαφή εκπαιδευτικού

γασίες του ωφελεί και τον ίδιο και διευκολύνει τη διε- – γονέα βοηθά στην πρόληψη και την αντιμετώπιση

ξαγωγή του μαθήματος. Ο μαθητής οφείλει τουλάχι- προβλημάτων που θα προκύπτουν μέσα στην κοινότη-

στον να ’χει μαζί του τα βασικά «εργαλεία» δου- τα του σχολείου. Η συνάντηση αυτή πρέπει να ’ναι μια

λειάς: βιβλία, φυλλάδια, τετράδια, κ.λ.π. Η συστημα- αμφίδρομα καλοπροαίρετη επικοινωνία με κοινούς

τική παράλειψη δυσκολεύει αφάνταστα και το διδά- στόχους: την πρόοδο του μαθητή και τη διασφάλιση

σκοντα (χάσιμο πολύτιμου χρόνου για συστάσεις, ενός ευάρεστου κλίματος στον αγώνα για την κατά-

«κόψιμο» ρυθμού στη διδασκαλία) αλλά και το μαθη- κτηση της γνώσης.

τή, (δεν ξέρει που να παρακολουθήσει και πού να ση- 4. Επειδή οι γυμνασιακές κυρίως τάξεις δεν πιστεύου-

μειώσει, έχοντας έτσι μια πολύ εύσχημη δικαιολογία με ότι λειτουργούν με μοναδικό σκοπό την εισαγωγή σε

λιγότερης δουλειάς στην τάξη ή το σπίτι).           κάποιο ανώτατο ή ανώτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα, αλλά

3. Να μην παρακωλύει τη λειτουργία της τάξης με θέτουν ευρύτερους στόχους, γι’ αυτό σας καλούμε να

καθυστερήσεις (εισόδου, οργάνωσης κ.λ.π.), με προβο- συνδράμετε τις δημιουργικές ασχολίες των μαθητών

λή δικαιολογιών του τύπου «δεν άκουσα, δεν πρόλα- (μουσική, θέατρο, έρευνα…) ιδίως όσες καλλιεργούν

βα», και να σέβεται το δικαίωμα των συμμαθητών του τη συλλογικότητα της ευθύνης.

να παρακολουθούν το μάθημα.                         5. Οι βαθμοί προόδου, τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι απο-

4. Τα παράπονα περί βαθμολογίας αφορούν το συγκε- τελούν μια αριθμητική απόδειξη της επίδοσης

κριμένο μαθητή και το συγκεκριμένο καθηγητή και ενός συγκεκριμένου μαθητή, σ’ ένα συγκεκριμένο μά-

δεν πρέπει να αποτελούν αντικείμενο συζήτησης μετα- θημα, μια συγκεκριμένη περίοδο. Δεν προεξοφλούν

ξύ όλων. Καλό είναι να γνωρίζουμε ότι ο βαθμός αντι- τίποτε για το μέλλον και υπόκεινται σε αλλαγές. Γι’

κατοπτρίζει την προσπάθεια και την απόδοση κι επο- αυτό δεν αξίζει να καλλιεργείται κλίμα καχυποψίας

μένως πρέπει να αποπνέει αντικειμενικότητα και δι- και βαθμοθηρική νοοτροπία. Αυτό που πρέπει να ενδι-

καιοσύνη. Γι’ αυτό, ο μαθητής καλό είναι ν’ αναγνωρί- αφέρει όλους είναι η γνώση ως ουσία, όχι η αριθμη-

ζει την προσπάθεια του διδάσκοντα, να πιστεύει στα τική της ένδειξη.

αγαθά κίνητρα που κρύβονται πίσω από τις παρατηρή-  Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι η υπευθυνότητα είναι κοι-

σεις και υποδείξεις του, και να βλέπει το διδάσκο- νωνική αρετή: καλλιεργείται από την παιδική ηλικία,

ντα – βαθμολογητή όχι ως αντίπαλο αλλά ως ε- εμπεδώνεται στην εφηβική, ώστε ως ενήλικας ο

κτιμητή μιας συγκεκριμένης σχολικής επίδοσης. άνθρωπος να χαίρει τον τίτλο του υπεύθυνου πολίτη. Ας

                                                    ελπίσουμε ότι η νέα χρονιά και οι προηγούμενες σκέψεις

Στο πολύπλευρο έργο του σχολείου ζητάμε τέλος την ενερ- να δώσουν αφορμή για μεγαλύτερη υπευθυνοποίηση όλων

γητική και αδιάλειπτη συμμετοχή – αρωγή των γονέ- μας.

ων Κολλάτου Μαρία

1. Εκείνοι ενθαρρύνουν τα παιδιά τους με κίνητρα,                                         Φιλόλογος
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15