Page 5 - 2007_02
P. 5

5

ε τ α ι γ ι α τ ο έ ρ γ ο τ ο υ … Λεξικό. Θα είχε δίκιο. Ο Καβάφης αδιάκοπα μαζί του, με τη γνώση, τη

…Ρυτιδωμένος από την πείρα, υπο- θα μπορούσε να ήταν στιχουργημέ- συνείδηση και την άσκηση…

λογιστικός, χαριτολόγος κι ερμητι- νη Σούδα, όπως ο Έλιοτ στιχουργη- παλεύοντας να το υποτάξει στην α-

κός, αινιγματικός και είρωνας, τυπι- μένος Frazer, αν δεν είχαν την ευαι- κρίβεια και στην τάξη της υψηλής

κός, ευγενικός ως την υπερβολή – σθησία που έχουν. Η ευαισθησία έκφρασης. Ο Καβάφης, μ’ ένα υλικό

δείγμα κι αυτό της μεγαλοαστικής κάνει τον ποιητή. Η διάνοια, η λογι- γερασμένο σε μοναστήρια και βιβλι-

του υπεροψίας – γλυστρούσε μέσα κή οξύτητα, η μάθηση, είναι γι’ αυ- οθήκες, προσπαθώντας να το σαρκώ-

από τις παγίδες, τα σκώμματα και τις τόν πράγματα πολύ σπουδαία, αλλά σει με το σώμα του …ένα υλικό

ύβρεις, κολάκευε, υποχωρούσε, συμ- το θεμέλιο είναι η ευαισθησία. «Είναι άδειο από αίσθημα, όπως το θηκάρι

βιβαζόταν, έκανε το φοβισμένο κι ο αισθησιακός συντελεστής της διά- του νεκρού τζίτζικα, αλλά που διατη-

ύστερα γινόταν άγρια θάλασσα, κερ- νοιας που κάνει τη διαφορά» θα γρά- ρεί τη σοφία και τα παλιά τεχνάσμα-

δίζοντας τις μέρες, κερδίζοντας τα ψει ο Έλιοτ…Ο τύπος της ευαισθη- τα της κίνησης του λόγου και της

χρόνια, μ’ έναν πια και μοναδικό σίας του Καβάφη είναι μια κράση ακρίβειας. Αυτοί είναι οι δύο αντίθε-

σκοπό στη ζωή του: να κρατήσει το αδιάλυτη αίσθησης, μάθησης και τοι δρόμοι που ακολουθούν ο Σο-

έργο του, τα Ποιήματά του, πάνω σκέψης. Το βασικό στοιχείο της ενό- λωμός και ο Καβάφης. Όμως η γη

από το τέλμα της μετριότητας, πάνω τητας του έργου του – αυτό ακριβώς είναι σφαίρα, και ίσως να έχουν συ-

από τους κινούμενους άμμους της που δεν έχει η Σούδα…                             ναντηθεί κιόλας.

ξεπεσμένης Αλεξάνδρειας.                                                            Στον Καβάφη, πολύ συχνά,

Στρατή Τσίρκα «Ο Καβάφης                                                          ενώ η γλωσσική διατύπωση είναι ου-

και η εποχή του», Κέδρος 1980                                                     δέτερη και ασυγκίνητη, η κίνηση των

                                                                                  προσώπων και των γεγονότων είναι

Γιώργος Σεφέρης: Κ. Π. ΚΑΒΑ-                                                      τόσο πυκνή, τόσο στεγανή, θα έλεγα,

ΦΗΣ, Θ. Σ. ΕΛΙΟΤ, ΠΑΡΑΛΛΗ-                                                        που θαρρείς πως τα ποιήματά του

ΛΟΙ, 1946                                                                         τραβούν τη συγκίνηση δια του κε-

…Ο πιο επίμονος σχολια-                                                           νού. Αυτό το κενό που δημιουργεί ο

στής της ζωής και του έργου του                                                   Καβάφης, είναι το στοιχείο που κά-

Καβάφη, ο Τίμος Μαλάνος, παρα-                                                    νει τη διαφορά ανάμεσα στη φράση

τηρεί: «Έβαλε στους στίχους του                                                   του και την τρεχάμενη πεζολογία

μέσα δάνειες φράσεις, ακόμα και                                                   που θέλησαν να του αντιπαραβά-

χωρία αρχαίων κειμένων αμετάφρα-                                                  λουν. Ο Πέτρος Βλαστός, που αντι-

στα, όπως θα έκανε ένας συγγραφέας                                                παθούσε τον Καβάφη όσο και τον

που γράφει μια διατριβή, όχι όμως              Στα εβδομήντα χρόνια της Έλιοτ, έγραφε πως τα ποιήματά του

και ένας ποιητής». Και για να δείξει ζωής του δεν έκανε τίποτε άλλο πα- είναι «βάθρα… που τους λείπουν τ’

πόσο κακή είναι αυτή η συνήθεια του ρά να μεταμοσχεύει σταλαματιά- αγάλματα…» Αν της αφαιρέσει κα-

Καβάφη, τον παρωδεί στιχουργώ- σταλαματιά τον εαυτό του στα εκα- νείς το χλευασμό, δεν είναι άσκημη

ντας κομμάτια από τη Σούδα, το τόν πενήντα τέσσερα ποιήματά η εικόνα. Πολλές φορές τα ποιήματα

                                               του…Το υλικό του Καβάφη είναι του Καβάφη δείχνουν τη συγκίνηση

                                               πεζό, στεγνό, συναισθηματικά ουδέ- που θα είχαμε από ένα άγαλμα που

                                               τερο, αφηρημένο. Έχει την αντίθετη δεν είναι πια εκεί: που ήταν εκεί, το

                                               ιδιοσυγρασία από το υλικό που χρη- είδαμε, και το έχουν τώρα μετατοπί-

           Περιοδική έκδοση των                σιμοποιεί ο Σολωμός. Ο Σολωμός σει…
         Εκπαιδευτηρίων Μπουγά
                                               και ο Καβάφης είναι άνθρωποι που
        Ακοβίτικα Καλαμάτας, Τηλ. 27210 82848
                                               ακολουθούν την αντίστροφη ακριβώς                    ΕΡΜΗΣ 1984
Υπεύθυνοι Σύνταξης:
Τζάννε Βάνα, Αγγελοπούλου Βασούλα,             πορεία. Ξεκινούν από τους αντίπο-  Αποσπάσματα από τη διάλεξη
Πυλιώτης Άλκης, Χριστακόπουλος Δημήτρης
Υπεύθυνοι Καθηγητές:                           δες: ο Σολωμός, μ’ ένα υλικό πολύ                    του Γ. Σεφέρη
Κόκκαλη Σταυρούλα, Κουσουλάκος Μιχάλης,
Μέντη Σταυρούλα.                               ζωντανό και ατίθασο, όλο χρώμα,
Στοιχειοθεσία - Δακτυλογράφηση:
Λυκισσιώτη Χριστίνα                            σφρίγος και ορμέμφυτο, παλεύοντας
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10