Page 13 - ΤΕΥΧΟΣ 29
P. 13

Σελίδα 12

     Γιατί τόσες πολλές θεσμικές αλλαγές;

    Σύμφωνα με το βιβλίο οι θεσμοί αλλάζουν ή καταργούνται όταν παύουν να
  εξυπηρετούν τους σκοπούς τους ή έρχονται σε αντίθεση με τις ανάγκες της
  κοινωνίας. Εσείς για ποιους άλλους λόγους πιστεύετε ότι αλλάζουν οι θεσμοί;

Οι θεσμοί αλλάζουν όταν οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με άλλους
                πολιτισμούς και συνήθειες που έχουν διαφορετική θρησκεία ή μόρφωση.
                Π.χ. ο γάμος μεταξύ δύο ανθρώπων με διαφορετική θρησκεία. Τότε οι
                άνθρωποι αυτοί μπορούν να παντρευτούν με πολιτικό γάμο ή να κάνουν
σύμφωνο συμβίωσης. Η ένταξη μιας χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να
φέρει αλλαγή στους θεσμούς μιας χώρας.

                                                          Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος, Γ΄ Γυμνασίου

Κατά την άποψή μου οι θεσμοί καταργούνται ή αλλάζουν όταν
               παύουν να εξυπηρετούν τους σκοπούς τους. Όμως, υπάρχουν κι άλλοι
               λόγοι για τους οποίους αλλάζουν οι θεσμοί. Πρώτα από όλα για να
               καταργηθεί ένας θεσμός υπάρχουν κυρίως οικονομικά συμφέροντα,
και από πίσω κρύβονται οι κυβερνήσεις των κρατών. Ακόμα άλλος ένας λόγος
για τον οποίο αλλάζουν τους θεσμούς - προς το χειρότερο συνήθως - είναι για
να “εξυπηρετήσουν” τους ψηφοφόρους τους, άρα για προσωπικό τους πολιτικό
όφελος.

                                                                      Γιώργος Μπαστασκός, Γ΄ Γυμνασίου

Εκτός από τους λόγους που αλλάζουν οι θεσμοί σύμφωνα με το βιβλίο,
               προσωπικά πιστεύω πως υπάρχουν κι άλλες αιτίες για τις οποίες ένας
               θεσμός μπορεί να αλλάξει. Για παράδειγμα οι πολιτικοί λόγοι. Από την
               δεκαετία του 1980 έως και σήμερα, το σύστημα των Πανελλαδικών
αλλάζει συνεχώς. Κάποτε τα παιδιά είχαν να γράψουν όλα τα μαθήματα για να
εισαχθούν σε ένα Πανεπιστήμιο. Αργότερα οι αρχές μείωσαν τον αριθμό των
μαθημάτων, ενώ μερικά χρόνια μετά, το υπουργείο κατέληξε να αποφασίσει
ότι θα υπάρχουν οι κατευθύνσεις (Θετική, Θεωρητική κ.λπ.). Σήμερα έχει
αποφασίσει πως για να γράψει ένας 18χρονος στις Πανελλαδικές θα πρέπει να
έχει επιλέξει «προσανατολισμό» καθώς μάλιστα υποχρεώνεται από πολύ νωρίς
να έχει προαποφασίσει. Τελικά καταλαβαίνουμε πως οι κυβερνήσεις αλλάζουν
το σύστημα με γνώμονα όχι πάντα το γενικό καλό αλλά μικροσυμφέροντα και
χωρίς μακρόπνοο σχεδιασμό. Επιπλέον πιστεύω πως οι οικονομικοί λόγοι θα
μπορούσαν να αποτελέσουν μια ακόμα αιτία για να καταργηθεί ένας θεσμός. Για
παράδειγμα οι αλλαγές στο θεσμό της οικογένειας άλλαξαν και τις υποχρεώσεις
της γυναίκας, η οποία εκτός από το νοικοκυριό παράγει έργο και σε άλλα επίπεδα
εκτός οικογένειας. Εάν π.χ. μια γυναίκα, η οποία έχει παιδιά, συνεχίσει να δουλεύει,
τότε δεν θα έχει αρκετό χρόνο για να βρίσκεται στο σπίτι. Γι’ αυτό το λόγο
δημιουργήθηκαν τα ολοήμερα σχολεία, τα ΚΔΑΠ και άλλοι χώροι απασχόλησης
των παιδιών, για να διευκολύνουν τις εργαζόμενες μητέρες.

                                                                           Άγγελος Βορβίλας, Γ΄ Γυμνασίου
   8   9   10   11   12   13   14   15   16