Page 15 - 2014_17
P. 15

15                                                                               Συνεντεύξεις

  μπροστά μου, γιατί δεν θεωρώ πως ευθύνεται      φορές η παραπαιδεία γεννάται και μέσα από
  κάποιος μεμονωμένα. Δεν λέω ότι δεν γίνεται     τους καθηγητές του δημόσιου σχολείου. Είναι
  αξιόλογη προσπάθεια, αλλά πρέπει να είναι πιο   σαν αντάλλαγμα. “Για να σου δώσω βαθμό,
  συντονισμένη».                                  θα σου κάνω ιδιαίτερο”. Πρέπει, λοιπόν, να
                                                  αναρωτηθούμε μήπως το εκπαιδευτικό σύστημα
     Αλέξανδρος Μαργέλης, 18 ετών, απόφοιτος      θέλει να προωθήσει και την παραπαιδεία, καθώς
  των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά και νυν πρωτοετής     υπάρχει ένας τεράστιος κλάδος και μια πληθώρα
  Νομικής:                                        καθηγητών που βγάζουν τα προς το ζην με
                                                  αυτόν τον τρόπο. Και για να μην ξεσηκώσουν
     Στο σχολείο μαθαίνεις για τις μίζες του      αντιδράσεις καταργώντας την, αφήνουν έτσι
  15μελούς                                        το θέμα». Πράγματι, αν λάβουμε υπόψη μας ότι
                                                  τα τελευταία χρόνια εμφανίζονται ακόμη και
     Μου αφηγείται γελώντας την πρώτη του         φροντιστήρια ή ιδιαίτερα μέσω Internet, που
  ημέρα στο δημοτικό: «Η πρώτη μου προσπάθεια     υπόσχονται - με το αζημίωτο - σερφάρισμα του
  κοινωνικοποίησης απέτυχε παταγωδώς, γιατί       υποψηφίου προς την επιτυχία, η παραπαιδεία
  έσπασα τον χάρακα του διπλανού μου! Τελικά,     εξελίσσεται σε άλλη μία μοναδική ελληνική
  γίναμε φιλαράκια». Γενικότερα έχει ευχάριστες   πατέντα, που κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο
  αναμνήσεις από το σχολείο, ακόμη και από τη     στην εκπαίδευση και στην οικονομία της χώρας.
  Γ΄ Λυκείου, που μόλις τελείωσε. Οι Πανελλήνιες
  δεν είναι το «τέρας» που φαντάζουν, ούτε           Eχουν, βέβαια, και οι γονείς τις ευθύνες
  καθορίζουν το μέλλον σε τόσο μεγάλο βαθμό,      τους: «Κυρίως είναι στην ψυχολογία τους. Η
  αφού υπάρχουν και άλλοι τρόποι να κατακτήσει    παραπαιδεία καλύπτει στην ουσία τη ματαιοδοξία
  κανείς τους στόχους του. Βέβαια, ήταν μια       πολλών γονέων οι οποίοι θεωρούν ότι θα
  αρκετά ψυχοφθόρα διαδικασία, που απαιτούσε      εξαντλήσουν τις πιθανότητες αν πληρώσουν
  αυτοπεποίθηση και ψυχραιμία και επομένως, όπως  ακόμη περισσότερα χρήματα από αυτά που
  λέει, στο μέλλον πρέπει να αντικατασταθεί       έμμεσα πληρώνουν στο κράτος για την
  από κάτι πιο υγιές για τα παιδιά. Αυτό το       Παιδεία μέσω της φορολογίας. Βέβαια, έτσι
  «κάτι» είναι άραγε το νέο σύστημα που τέθηκε    όπως λειτουργεί το δημόσιο σχολείο, είναι
  σε ισχύ ήδη από πέρυσι για τους μαθητές της     αναγκαίο κακό. Δυστυχώς, αν δεν υπήρχαν τα
  Α΄ Λυκείου; «Η ελληνική Παιδεία είναι κυρίως    φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα, οι μαθητές στη
  θεωρία και λιγότερο πράξη. Δεν είναι βίωμα.     χώρα μας θα ήταν “αναλφάβητοι”».
  Αν το υπουργείο, σε συνεργασία με ορισμένους
  τεχνοκράτες, κατορθώσει να το αλλάξει αυτό,        Και ο Αλέξανδρος μιλάει για τις μίζες τον
  θα έχει επιτύχει πολλά. Το μέλλον θα δείξει».   προέδρων στα 15μελή, τονίζοντας ότι συχνά
                                                  αποδέκτες ενός μέρους του χρηματικού ποσού
     Ο Αλέξανδρος παραδέχεται πως χρειάστηκε      είναι οι ίδιοι οι γονείς (οικογενειακή επιχείρηση)!
  την αρωγή της παραπαιδείας για να επιτύχει      Αν το σκεφτούμε, δεν είναι παρά η δύναμη
  την είσοδό του στη Νομική Αθηνών. «Πολλές       της συνήθειας. Τα παιδιά βλέπουν σχεδόν
                                                  μια ολόκληρη χώρα να κυνηγά την αρπαχτή,
                                                  από τους εκλεγμένους εκπροσώπους στο
                                                  Κοινοβούλιο μέχρι τους γονείς μέσα στο σπίτι.
                                                  Το αντιγράφουν και μετά αναρωτιόμαστε τι
                                                  πήγε λάθος. Ωστόσο, τον τελευταίο καιρό στα
                                                  15μελή παρατηρείται και ακόμη μία δυσάρεστη
                                                  κατάσταση: «Τα κόμματα έχουν παρεισφρήσει
                                                  ως και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αυτό
                                                  γίνεται αισθητό κυρίως έμμεσα, με φυλλάδια που
                                                  μοιράζουν και με προνόμια που τάζουν στους
                                                  συμμαθητές τους. Υπάρχουν και κάποιοι μαθητές
                                                  οι οποίοι έχουν “διοριστεί” από την οικογένειά
                                                  τους ή έχουν πάρει εγγυήσεις από ένα στέλεχος
                                                  κάποιου κόμματος πως αν εκτελέσουν μια
                                                  “δουλειά” που θα τους ανατεθεί θα έχουν κάποιο
                                                  όφελος στο μέλλον». Μπορεί να υπερβάλλουμε
                                                  αν θεωρήσουμε αυτά ως πειστήρια για την
                                                  κομματικοποίηση του σχολείου, αλλά σίγουρα
                                                  ούτε η ορθή πολιτικοποίηση ούτε η προσήλωση
                                                  στη μόρφωση επιτυγχάνονται όταν 15χρονοι
                                                  μετατρέπονται σε εκκολαπτόμενα παπαγαλάκια
                                                  κομματικών παρατάξεων.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20