Page 14 - 2014_16
P. 14

Συνεντεύξεις                                                                     14

  μια εύκολη διαδικασία ένωσης των εκκλησιών.    του Πάπα, που θα έχετε ακούσει ήδη, ίσως
    (Γαβ. Μαργέλη): Θα θέλατε να μας μιλήσετε    είναι το πιο γνωστό, δεν σημαίνει τίποτα
                                                 αύριο να βγει ο Πάπας και να πει “ναι, εγώ
  για τα θέματα που συζητήθηκαν εκεί;            δεν αναγνωρίζω ότι έχω Πρωτείο”. Αυτό δεν
                                                 είναι αρκετό, ίσως είναι ένα βήμα, αλλά αυτό
    (Σ): Ναι. Το θέμα το οποίο κυριάρχησε        που πρέπει να γίνει είναι ότι αυτό που λέει ο
  αρχικά είναι το θέμα των ανθρώπινων            Πάπας πρέπει να γίνει τρόπος έκφρασης μέσα
  δικαιωμάτων, κυρίως όπως εμφάνιζεται στον      στη ζωή της εκκλησίας. Πώς εκφράζεται το
  χώρο της Αφρικής και στον χώρο των Ινδιών.     Πρωτείο του Πάπα; Με το να έχει καταργήσει
  Επιπλέον, είναι και το θέμα των θρησκευτικών   τη Σύνοδο; Θα πρέπει λοιπόν να υιοθετήσει
  ελευθεριών, έτσι όπως ιστορικά εμφανίστηκε     η Ρ/Κ Εκκλησία το λεγόμενο Συνοδικό
  με τα τελευταία γεγονότα στη Συρία. Το Π.Σ.Ε.  Σύστημα. Αυτό όμως είναι πολύ δύσκολο για
  πήρε μια απόφαση, ότι μέσα από τα κείμενά      την εκκλησία αυτή τη στιγμή. Γιατί; Διότι
  του θα στηρίξει τη θρησκευτική ελευθερία, θα   υπάρχει μια ολόκληρη περίοδος 1000 ετών,
  σεβαστεί και θα διακηρύξει το σεβασμό του      που δεν ξέρουν τι σημαίνει λειτουργία της
  στα ανθρώπινα δικαιώματα, θα προσπαθήσει       Συνόδου. Πώς λειτουργεί αυτό το όργανο μέσα
  μέσα από ενέργειες και παρεμβάσεις να          στην εκκλησία; Για μας τους Ορθόδοξους
  δοθεί μια επίλυση στο θέμα της Συρίας, έτσι    είναι γνωστό. Για να γίνει λοιπόν αυτό, πρέπει
  όπως έχει ανακύψει και έχει εξελιχθεί ως       να περάσουν πάρα πολλά χρόνια. Αυτό δε
  ένας πόλεμος θρησκευτικός που εξυπηρετεί       σημαίνει ότι επειδή υπάρχουν τέτοιου είδους
  όμως πολιτικές σκοπιμότητες. Δεν πρέπει        δυσκολίες δεν πρέπει να γίνεται διάλογος,
  να ξεχνάτε ότι στη Συρία χρησιμοποιούνται      διότι μέσα από το διάλογο οφελούνται τα
  οι εκκλησίες και οι θρησκείες, για να          διαλεγόμενα μέρη, παίρνοντας παραδείγματα,
  εξυπηρετηθούν πολιτικά συμφέροντα στη          αναδεικνύοντας τρόπους λειτουργίας μέσα
  χώρα και οπωσδήποτε θα αναπτύξει μια           από την ιστορία και την παράδοση. Αυτό
  δραστηριότητα προκειμένου να ανταποκριθεί      κάνει ο θεολογικός διάλογος, προσπαθεί να
  στα αιτήματα των ανθρώπων που είναι            βρει τις ρίζες πριν από την παρέκκλιση, πριν
  αιτήματα επιβίωσης και επισιτισμού.            από το σχίσμα, πριν από την αίρεση και να
                                                 αποδείξει στον απέναντι που διαλέγεται ότι
    (Ιωσ. Σπανού): Ποια είναι τα σημαντικότερα   “κοίταξε, κάποτε είχαμε μια κοινή παράδοση.
  προβλήματα κατά τη γνώμη σας που εμποδίζουν    Εσύ από εκείνη την εποχή και μετά, αυτή
  την ένωση των εκκλησιών;                       την παράδοση την απομάκρυνες από εσένα.
                                                 Πρέπει λοιπόν να αγωνιστείς για να ξαναβρείς
    (Σ): Η ένωση των εκκλησιών, πρέπει να        τις ρίζες σου μέσα σε αυτήν την κοινή
  καταλάβετε παιδιά, δεν είναι δουλειά ούτε      παράδοση”.
  κάποιων θεολόγων, ούτε είναι αποτέλεσμα
  της δουλειάς ενός γραφείου, ούτε είναι          (Π. Νικολοπούλου): Γνωρίζουμε ότι
  αποτέλεσμα της δουλειάς μιας θεολογικής        εκπροσωπείτε την Ελλαδική εκκλησία στο
  σκέψης ή ενός θεολογικού προβληματισμού.       διάλογο για την ένωση. Μπορείτε να μας πείτε
  Το θέμα της ένωσης των εκκλησιών               λίγα λόγια για αυτή σας την εμπειρία;
  συνεπάγεται ότι τα προβλήματα τα θεολογικά,
  τα οποία ανέκυψαν μετά το σχίσμα, δεν           (Σ): Είναι μια δύσκολη μορφή διαλόγου.
  αρκεί μόνο να λυθούν σε ένα επίπεδο            Η δυσκολία έγκειται στο ότι τα προβλήματα
  θεολογικό, δηλαδή να γραφτεί ένα κείμενο       είναι πάρα πολύ ζωτικά για τη ζωή των
  και να πούμε για παράδειγμα ότι το Fillioque   εκκλησιών. Υπάρχουν αντίστοιχα από εκεί
  είναι μια αίρεση που εμφανίστηκε μέσα στη      ισχυροί και καλοί θεολόγοι της Ρ/Κ εκκλησίας
  Ρ/K Εκκλησία και δεν είναι αποδεκτό. Δεν       που και αυτοί προσπαθούν να πείσουν τους
  φτάνει μόνο αυτό, πρέπει να ξεκινήσει και      Ορθοδόξους ότι έχουν δίκιο. Αλλά η έκδοση
  να γίνει βίωμα και τρόπος ζωής των ίδιων       των θεολογικών κειμένων αυτού του διαλόγου
  των πιστών, και εκεί είναι η μεγάλη δυσκολία   αποδεικνύει ότι η Ορθόδοξη εκκλησία κατέχει
  ,να κατανοήσουν οι πιστοί τι σημαίνει          τη σωστή θέση και εμείς αυτό το οποίο
  το Fillioque, τι συνεπάγεται από αυτή τη       κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι, προχωρώντας
  λανθασμένη αντίληψη που αυτό εκφράζει και      ο διάλογος αυτός, μέσα από τα κείμενα τα
  πως αυτή τη λανθασμένη αντίληψη πρέπει         ιστορικά και τα θεολογικά να επιβεβαιώνουμε
  να τη διορθώσουν, αυτό δεν είναι θέμα μιας     κάθε φορά προς τους διαλεγομένους μαζί
  μεθόδευσης, μιας συζήτησης, είναι θέμα ζωής    μας ότι χρειάζεται να ξαναβρούν τις ρίζες
  της ίδιας της εκκλησίας. Για παράδειγμα,       τους μέσα στην παράδοση αυτών των χίλιων
  όταν συζητούμε για το λεγόμενο Πρωτείο         πρώτων ετών πριν από το σχίσμα. Δεν είναι
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19