Page 13 - 2014_16
P. 13

13                                                                Συνεντεύξεις

    (Σ): Συμμετέχουν όλες οι κατά τόπους         «αιρετικοί». Τι απαντάτε σε αυτό;
  Ορθόδοξες Εκκλησίες και τα Πατριαρχεία,         (Σ): Αυτό είναι μια λανθασμένη αντίληψη
  συμμετέχουν οι Λουθηρανοί και οι
  Μεταρρυθμισμένοι. Συμμετέχουν, επίσης,         που προσπαθεί να επιβληθεί ή να επικρατήσει,
  διάφορες ομολογίες προτεσταντικές, η           τουλάχιστον στο χώρο της Ορθοδοξίας,
  Αγγλικανική Εκκλησία και εσχάτως μπήκαν        όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά όπου υπάρχει
  και μεγάλες ομάδες Πεντηκοστιανών και          Ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτοί δε που διαδίδουν
  εκκλησιών που δραστηροποιούνται στο χώρο       αυτά τα πράγματα δεν γνωρίζουν ούτε πώς
  των Ινδιών και στο χώρο της Αφρικής. Δεν       λειτουργεί το Π.Σ.Ε., ούτε οι ίδιοι έχουν
  συμμετέχει στο Π.Σ.Ε. η Ρωμαιοκαθολική         συμμετάσχει ποτέ, για να καταλάβουν τι
  Εκκλησία, η οποία παρίσταται μόνο ως           δουλειά γίνεται εκεί. Εκτός από αυτό υπάρχουν
  παρατηρητής.                                   κι οι παράγοντες εκείνοι οι οποίοι εξυπηρετούν
                                                 σκοπιμότητες, ώστε οι εκκλησίες να τεθούν
    (Ευγ. Δούση): Υπάρχει ελπίδα στο μέλλον για  στο περιθώριο και να μην εξυπηρετούν
  συμμετοχή των Ρωμαιοκαθολικών;                 σκοπούς που αποβλέπουν στην ενότητα
                                                 των ανθρώπων, διότι όσο οι άνθρωποι είναι
    (Σ): Δεν νομίζω, διότι οι Ρωμαιοκαθολικοί    ενωμένοι μεταξύ τους και οι εκκλησίες είναι
  θεωρούν ότι οι ίδιοι αποτελούν ιστορικά την    δυνατές, όσο οι άνθρωποι και οι ανθρώπινες
  κατ’ εξοχήν έκφραση της εκκλησίας και της      κοινωνίες είναι διασπασμένοι, και οι εκκλησίες
  ενότητας της εκκλησίας και δεν μπορούν         είναι διασπασμένες, γίνονται αδύναμες, με
  να δεχτούν ότι μπορεί να υπάρξει ένας          απότελεσμα να μπορούν να επικρατήσουν
  παράλληλος εκκλησιαστικός οργανισμός, που      μέσα στην κοινωνία των ανθρώπων άλλες
  να φανερώνει ή να επιδιώκει μια αντίστοιχη     τάσεις και να μεθοδευτούν άλλα πράγματα.
  μορφή ενότητας.
                                                  (Σ. Ζέρβα): Υπάρχει κίνδυνος να απωλέσουμε
    (Θ. Ανδρικάκης) : Ποια είναι η τοποθέτηση    κάποια χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας στο
  της εκκλησίας της Ελλάδας απένατι στο Π.Σ.Ε.;  όνομα κάποιας σύγκλισης;

    (Σ): Η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία             (Σ): Καμία. Ο σκοπός του Π.Σ.Ε δεν είναι
  συμμετείχε από την πρώτη στιγμή και            ένας θεολογικός συγκρητισμός, δεν είναι το
  είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Π.Σ.Ε.      να μπορέσουμε να πάρουμε από κάθε μορφή
  Θεωρεί ότι με το θεολογικό δυναμικό που        εκκλησίας ή έκφραση ομολογίας κάποια
  έχει, μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στη       στοιχεία και να τα ενώσουμε μεταξύ τους,
  θεολογική νοηματοδότηση, την κοινωνική,        για να φτιάξουμε μια κοινή πίστη. Υπάρχει η
  την ανθρωπιστική και την πνευματική            βάση ότι οι εκκλησίες, οι οποίες συμμετέχουν
  διάσταση του ρόλου και των σκοπών που          στο Π.Σ.Ε., πρέπει να πιστεύουν στο μυστήριο
  επιδιώκει το Π.Σ.Ε. Θα πρέπει να πω σε αυτό    της Αγίας Τριάδας και να αναγνωρίζουν το
  το σημείο το εξής, ότι στις συνελεύσεις και    Χριστό ως Σωτήρα και Λυτρωτή, αλλά δεν
  στις επιτροπές και στα διάφορα όργανα του      αποτελεί βάση συγκρητιστικής αντιμετώπισης
  Π.Σ.Ε. δεν συζητούνται θέματα που αφορούν      ή θεώρησης το Π.Σ.Ε.
  την πίστη, ούτε συζητούνται θέματα που
  αφορούν τις διαφορές των εκκλησιών ή των        (Στ. Μπουγά): Είστε αισιόδοξος; Πιστεύετε σε
  ομολογιών μεταξύ τους. Οι συζητήσεις αυτές,    μια μελλοντική ένωση των δυο εκκλησιών;
  οι θεολογικές μεταξύ των εκκλησιών ή μεταξύ
  των ομολογιών, γίνονται σε ένα άλλο επίπεδο,    (Σ): Όχι. Πιστεύω ότι η ένωση των
  στο επίπεδο των διμερών θεολογικών διαλόγων    εκκλησιών είναι κάτι πάρα πολύ δύσκολο.
  και όχι μέσα στο χώρο του Π.Σ.Ε. Μέσα στο      Αυτό, όμως, δεν συνεπάγεται ότι πρέπει να
  χώρο του Π.Σ.Ε. προσπαθούμε να πετύχουμε       πάψουν οι εκκλησίες να διαλέγονται μεταξύ
  την ενότητα και την έκφραση της ενότητας       τους. Τα προβλήματα τα οποία έχουν ανακύψει
  των Χριστιανών μέσα από την προσπάθεια         χίλια χρόνια τώρα, από το σχίσμα και μετά,
  επίλυσης προβλημάτων που έχουν να κάνουν       μεταξύ των εκκλησιών τόσο Ανατολής και
  με τον άνθρωπο και την κοινωνία.               Δύσεως, όσο και μέσα στη Δύσημ είναι
                                                 δύσκολο να επιλυθούν τόσο γρήγορα. Η
    (Δ. Μητσέα): Πολλοί από τους κληρικούς ή     επίλυση των θεολογικών προβλημάτων
  τους θεολόγους που συμμετείχαν στο Π.Σ.Ε.      αποτελεί τη βάση, για να προσσπαθήσουμε να
  έχουν κατηγορηθεί ώς «δυτικίζοντες» ή          πετύχουμε την ένωση των εκκκλησιών. Όμως,
                                                 κάθε φορά που οι εκκλησίες διαλέγονται,
                                                 επιλύονται κάποια προβλήματα. Γίνονται
                                                 μικρά βήματα προσέγγισης, αλλά αυτά δεν
                                                 αποτελούν την επίλυση ή δεν προοιωνίζουν
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18