Page 12 - 2016_24
P. 12

11	 	        	                                                                                               Εργασίες μαθητών
             ο 1ο απόσπασμα προσπαθεί να μας περάσει
             το μήνυμα ότι ο Θεός είναι ο ίδιος, κοινός,      Βούδα, άλλοι έχουν ιερό σύμβολο το διπλοτσέκουρο, άλλοι
             σταθερό σημείο αναφοράς για όλους τους           τον σταυρό. Αλλά πίσω από όλα αυτά κρύβεται ο ίδιος
                                                              Θεός.
Τ ανθρώπους, όπως και να τον χαρακτηρίζουμε                   2. Βλέπουμε πως ο Καζαντζάκης χρησιμοποιεί κατ’

             όπως και να τον λατρεύουμε, όπως και να τον ευφημισμό τη λέξη «εωσφορική», εννοεί διαβολική,

φανταζόμαστε.                                                 σατανική περιέργεια αλλά με την καλή έννοια. Όποιος

Τα λόγια του αβά επηρέασαν και καθόρισαν, ακόμα               θέλει να μάθει κάτι το μαθαίνει. Έτσι, και ο Καζαντζάκης

καλύτερα προσπάθησαν να βάλουν τις σκέψεις του                μετά από πολλά χρόνια θέλησε να μάθει τι εννοούσε με τα

Καζαντζάκη στο δρόμο του Θεού και να του υποδείξουν το λόγια αυτά ο αβάς. Έψαξε και έμαθε. Βρήκε πως πίσω από

σωστό και το δίκαιο, αλλά εκείνος ως άνθρωπος θέλησε να τα σύμβολα και τον Θεό βρίσκεται το χάος μια άβυσσος,

πάει πέρα από τον Θεό κι εκεί βρήκε το χάος.                  όπως το χαρακτηρίζει ο ίδιος. Τίποτα δεν ελέγχεται

                Φώτης Περιβολάρης στο χάος. Από τότε είχε άλλη άποψη για τα θρησκευτικά

Σ’ αυτό το σημείο συναντάμε τις θρησκευτικές αντιλήψεις       πιστεύω.
του αβά Μυνιέ σχετικά με τον Θεό. Ο αβάς πιστεύει πως
                                                                                                    Λαδά Ευαγγελία

ο Θεός είναι ένας, μοναδικός και σταθερός. Απλά κάθε 1. Στο υπογραμμισμένο απόσπασμα βλέπουμε την αντίληψη

εποχή, κάθε     Αναζητώντας                                                                         του αβά Μυνιέ
διαφορετική                                                                                         σχετικά με το

φυλή ανθρώπων                                                                                       θείο. Στην ουσία
                                                                                                    κάθε άνθρωπος
την κοσμοθεωρία του Ν. Καζαντζάκηδίνει στον Θεό

τη δική της                                                                                         έχει την ανάγκη

μάσκα, δηλαδή     Στο μάθημα της Λογοτεχνίας της Β΄                                                 για πίστη στο
αναπτύσσει      Γυμνασίου με βάση δύο αποσπάσματα από                                               Θεό. Ωστόσο
τις δικές της   το βιβλίο του Ν. Καζαντζάκη «Μια Κυριακή                                            από τη στιγμή
αντιλήψεις γι’  στην Κνωσό», οι μαθητές κλήθηκαν να                                                 που κάθε λαός
αυτόν, αλλά     γράψουν τις σκέψεις τους:                                                           έχει διαφορετικό
πίσω απ’ όλες                                                                                       πολιτισμό, έθιμα
τις θρησκείες                      1ο απόσπασμα                                                     και παραδόσεις,
όλων των          «Κάθε εποχή δίνει στο Θεό την εδική                                               διαμορφώνει
εποχών          της μάσκα. μα πίσω απ’ όλες τις μάσκες                                              αυτή την πίστη
κρύβεται ο      βρίσκεται σε όλες τις εποχές και σε όλες τις                                        σύμφωνα με
ίδιος Θεός.     ράτσες, ο ίδιος πάντα Θεός».                                                        τις ανάγκες του.
Τα λόγια του                                                                                        Έτσι προκύπτουν
αβά έπαιξαν                                                 2ο απόσπασμα                            διαφορετικές
καθοριστικό       «Αργότερα, άρχισα να διακρίνω και πίσω από το πρόσωπο του Θεού, ένα φοβερό        θρησκείες με
                ακατοίκητο σκοτάδι, το χάος. Χωρίς να το θέλει, τη μέρα εκείνη στην Κνωσό, ο άγιος
                αυτός αβάς μού άνοιξε ένα δρόμο, τον πήρα, μα δε στάθηκα όπου θα ’θελε να σταθώ.
                εωσφορική περιέργεια με κυρίεψε, προχώρεσα πιο πέρα και βρήκα την άβυσσο».

ρόλο στη                                                                                            διαφορετικά ιερά

διαμόρφωση                                                                                          σύμβολα. Όμως

των θρησκευτικών αντιλήψεων του Καζαντζάκη.                   πίσω από αυτή τη «μάσκα» όπως την αποκαλεί ο Μυνιέ,

Συγκεκριμένα, όταν ο Καζαντζάκης ωρίμασε στην ψυχή και βρίσκεται το θρησκευτικό συναίσθημα των ανθρώπων, ο

πήρε η καρδιά του θάρρος και “φούντωσε”, συλλογίστηκε         ένας και μοναδικός Θεός.
τα λόγια του αβά, σχετικά με το ότι ο ίδιος Θεός βρίσκεται    2. Στο απόσπασμα αυτό ο Ν. Καζαντζάκης μάς
πίσω από κάθε θρησκεία. Αντί όμως να πάρει τον                αποκαλύπτει ποιος με τα λόγια του του έδωσε το έναυσμα
χριστιανικό δρόμο που ήθελε ο αβάς, τον κατέλαβε ένας         για να αρχίσει να ερευνά το βαθύτερο νόημα της πίστης
δημιουργικός δαίμονας που τον ανάγκασε να αναζητά και         των ανθρώπων. Ο Μυνιέ δηλαδή, με τα λόγια του κίνησε
να σκέφτεται όποιο θέμα τον απασχολεί, ώστε να οδηγηθεί       την περιέργεια του Καζαντζάκη να ψάξει πίσω από τα
στη γνώση. Όμως, όταν ο αφηγητής προσπάθησε να λύσει          επιφανειακά και τα ευκόλως εννοούμενα στοιχεία της
το μυστήριο του Θεού οδηγήθηκε στην άβυσσο και στους          θρησκευτικής πίστης. Αναζητούσε σχεδόν όλη του τη ζωή
σκοτεινούς μυχούς της ανθρώπινης ψυχής.                       τα στοιχεία, που όπως έλεγε κρύβονταν πίσω από το
                                                              πρόσωπο του Θεού, δηλαδή την αλήθεια γύρω από την
                                    Κωνσταντίνος Ξηρόγιαννης  ανθρώπινη φύση. Ωστόσο κατέληξε σε ένα χάος, δηλαδή
                                                              σε μια πληθώρα στοιχείων σχετικά με την έννοια του θείου.
1. Ο αβάς λέει στον Καζαντζάκη πως, αν και κάθε λαός
ονομάζει διαφορετικά τον Θεό στον οποίο πιστεύει πίσω                                                             Νίκος Κάππος
από όλες αυτές τις διαφορετικές ονομασίες κρύβεται
ο ένας, ο αληθινός Θεός. Άλλοι τον λένε Αλλάχ, άλλοι
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17