Page 13 - 2011_11
P. 13

13 Άρθρα

Και δεν είναι δυνατόν να έχεις την    Κ αι κάτι τελευταίο. Πολύ συχνά
απαίτηση ένα ολόκληρο 45λεπτο να               ακούω ή βλέπω καθηγητές
κάνεις μάθημα σε ακίνητα, αμίλητα              να βγαίνουν εκτός εαυτού,
και άψυχα πλάσματα. Δεν είναι σωστό

να τους βλέπεις απλά σαν μυαλά που    να ωρύονται, να αναψοκοκκινίζουν,

πρέπει να «γεμίσουν». Δεν ξέρεις πώς να θυμώνουν με τα παιδιά και να

νοιώθουν όταν τους το κάνεις αυτό.    γίνονται εκδικητικοί. Και πολλές φορές

Μοιάζει σαν να σου μιλά κάποιος χωρίς χρησιμοποιούν το μάθημά τους ως

να τον νοιάζει αν είσαι εκεί, απλά επειδή μέσον εκδίκησης. Είναι δύσκολο, αλλά ο

«πρέπει» να σου μιλήσει….             καθηγητής είναι εκείνος που πρέπει να

Α υτά τα «πρέπει»! Που έρχονται       κρατήσει τα «ηνία» και τις «ισορροπίες»
         τα περισσότερα κατευθείαν    της τάξης. Όταν ο καθηγητής δείχνει
         από ανώτερα στρώματα της     πως έχει φτάσει στα όριά του, τότε έχει
                                      χάσει τον έλεγχο και άρα το μάθημα

εκπαίδευσης, ριζώνουν βαθιά μέσα      έχει χάσει την αξία του. Εκείνος είναι ο

στα σχολεία και ακόμα και οι πιο      μεγαλύτερος, εκείνος πρέπει να διδάξει

ορεξάτοι καθηγητές δεν καταφέρνουν τον αυτοέλεγχο κι εκείνος είναι που

να τα ξεριζώσουν. Οι μαθητές, όμως, πρέπει να καταλάβει ότι η τάξη δεν

το χρειάζονται. Μετά από τόση πίεση, είναι «αγώνας» ανάμεσα σε δάσκαλο

απαιτήσεις από όλους και το γνωστό    και μαθητή. Δεν υπάρχει «νικητής» και

«μπέρδεμα» που υπάρχει στην ψυχή      «ηττημένος».

του κάθε εφήβου, είναι βάλσαμο        Π αιδαγωγός: Αυτός που οδηγεί
ένας καθηγητής που θα μπει μέσα                 το παιδί στην γνώση, που
στην τάξη και δεν θα πει «Ανοίξτε τα            του «κρατά το χέρι» και το
βιβλία σας». Δεν είναι κάτι σύνθετο.

Κάντε με τα παιδιά ένα μάθημα έξω,    αφήνει να ζήσει τη χαρά της ανακάλυψης.

χαλαλίστε μια ώρα για να συζητήσετε Δεν στέκεται απέναντί του, πολεμώντας

μαζί τους κάτι που εκείνα θέλουν, μην το με τη γνώση, γιατί τότε τη μισεί.

τους δίνετε κι άλλα «πρέπει» όταν     Φροντίζει να γίνει καλός άνθρωπος

εκείνα «πνίγονται» και το δείχνουν.   κι όχι μόνο καλός μαθητής. Και ως

Αλλάξτε κάτι στον τρόπο μαθήματος,    σωστός δάσκαλος, είναι εκεί για να

ελάτε κοντά τους, αφήστε τα μια ώρα ακούσει τον νέο, να τον διορθώσει, να

να κάνουν ό,τι θέλουν. Όχι πάντα.     τον τιμωρήσει, αλλά όχι για να βγει ο

Αλλά κάντε το. Μπορεί να θελήσουν     ίδιος νικητής. Για να γίνεις δάσκαλος

να το εκμεταλλευτούν για να γίνεται   ή καθηγητής χρειάζεσαι πτυχία,

συνέχεια, αλλά ακόμα κι εκεί σας δίνεται πιστοποιητικά, γνώσεις και πανεπιστήμια.

η ευκαιρία να τους διδάξετε (όχι με   Αλλά για να γίνεις παιδαγωγός, σίγουρα

τον γνωστό δασκαλίστικο τρόπο) την    δεν φτάνουν όλα αυτά. Δεν την ξέρω

αυτοσυγκράτηση και το μέτρο. Κάντε    τη συνταγή. Οι περισσότεροι μαθητές,

ένα «διαφορετικό» μάθημα και δεν θα ωστόσο, προτείνουν τα ακόλουθα βασικά

το μετανιώσετε… Ή, μάλλον, ίσως το συστατικά: ηρεμία, φαντασία, πρωτοτυπία

μετανιώσετε, την πρώτη φορά, μέχρι να και καλή, προσεκτική ακοή! 	

συνηθίσουν…                           	 Δανάη Κοτσωνή, Γ’1 Γυμνάσιου
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18