Page 11 - TEUXOS 26
P. 11

• Μιλά	τε αρ	γά και	καθα	ρά σε	κωφά	ή βαρ	ήκοα	πε	ράσει τον δρόμο, αφού το ρωτήσουμε πρώτα, 10
                                                  και να του δίνουμε προτεραιότητα.
άτομα. Μη φωνάζετε και μη μιλάτε μέσα στο
αυτί τους. Οι εκφράσεις του προσώπου σας και οι • Οι οδηγοί πρέπει να μην παρκάρουν μπροστά
                                                  από τις ράμπες, ώστε τα άτομα σε αναπηρικό
κινήσεις των χειλιών σας βοηθούν τα άτομα να      καροτσάκι να έχουν πρόσβαση σε όλα τα μέρη
σας καταλάβουν.                                   που υπάρχουν ράμπες.
                                                  • Τα ΑμεΑ δεν είναι αόρατα. Μπορεί εμείς να
              Άτομα με σύνδρομο Down              τα αντιμετωπίζουμε έτσι, ωστόσο δεν είναι. Ούτως
• Όταν θέλουμε να μάθουμε κάτι σε ένα άτομο       ή άλλως το «Α» στη λέξη ΑμεΑ δεν σημαίνει
με σύνδρομο Down, το δείχνουμε με πράξεις και     αόρατος.
όχι με λόγια. Κάθε σωστή συμπεριφορά πρέπει να    • Δεν πρέπει να κλείνουμε σε καμία περίπτωση
επαινείται άμεσα και να ανταμείβεται.             τις ράμπες και τα ειδικά πλακάκια πορείας για τους
• Τα άτομα με σύνδρομο Down δυσκολεύονται         τυφλούς.
να κάνουν δύο πράγματα ταυτόχρονα. Οι             • Να αφήνουμε τα άτομα με αναπηρία να
απλές και μεμονωμένες οδηγίες βοηθούν στο         συμμετέχουν ενεργά σε εκδηλώσεις και να μην
να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και αίσθημα           τους απομονώνουμε.
ικανοποίησης, όταν ολοκληρώνουν κάποια            • Όταν είστε με άτομα με αναπηρία
εργασία.

                    Άτομα με αυτισμό              συμπεριφερθείτε φιλικά και οικεία μαζί τους και
• Αφήστε τους να συμπεριφερθούν ελεύθερα          προσπαθήστε να κάνετε πράγματα μαζί τους ώστε
ακόμα και αν εσείς δεν κατανοείτε για ποιο λόγο   να νιώσουν άνετα.
θέλουν να χειροκροτήσουν, να χοροπηδήσουν, να     • Κάνε μια σκέψη: «μπορεί να ήμουν εγώ άτομο
μην θέλουν να σας κοιτάξουν στα μάτια. Επιτρέψτε  με αναπηρία» Δώσε άπλετη αγάπη, δείξε
τους να είναι ο εαυτός τους!                      κατανόηση και άνοιξε μια μεγάλη αγκαλιά, γιατί
• Όταν απευθύνεστε σε άτομα με αυτισμό,           αυτό θα ήθελες και εσύ για τον εαυτό σου.
χρησιμοποιείτε μικρές προτάσεις που να            . Πρέπει να σεβόμαστε τα άτομα αυτά και να τα
αποτελούνται από τρεις με τέσσερις λέξεις.        θεωρούμε ισότιμα με εμάς, γιατί διαφορετικά
• Αποφεύγετε τους δυνατούς θορύβους στον χώρο     στενοχωριούνται και νιώθουν κατώτερα.

που βρίσκονται άτομα με αυτισμό, τις έντονες         Οι παραπάνω κανόνες έχουν εκδοθεί από τη
μυρωδιές, γενικά τα έντονα ερεθίσματα.               Γενική Γραμματεία ενημέρωσης – επικοινωνίας
• Τηρείτε το ίδιο πρόγραμμα για τα άτομα με          σε συνεργασία με την έδρα της UNESCO του
αυτισμό, αποφεύγοντας τις εκπλήξεις και τις          Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έχουν ελεγχθεί από
απρόβλεπτες αλλαγές.                              την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία
• Για να βοηθήσετε ένα άτομο με αυτισμό να           (Ε.Σ.ΑμεΑ.).
συμμετάσχει σε μια δραστηριότητα, θα πρέπει
να το καθοδηγήσετε με φυσικό τρόπο και               Την πρωτοβουλία για την ενημέρωση των
τρυφερότητα, π.χ. πιάνοντάς το από το χέρι.       κατοίκων της πόλης μας είχε το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Καλαμάτας.
                                                     Το φυλλάδιο, οι κανόνες κοινωικής συμπεριφοράς
Οι μαθητές σκέφτηκαν και πρόσθεσαν κάποιους          που σκέφτηκαν οι μαθητές, καθώς και οι
ακόμα κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς στην           ζωγραφιές αποτελούν το αποτέλεσμα της
επικοινωνία τους με άτομα με αναπηρία                συνεργασίας μαθητών του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. και των

• Όταν οι άνθρωποι με προβλήματα όρασης              Εκπαιδευτηρίων Μπουγά.

θέλουν να περάσουν τον δρόμο, διατρέχουν             Εργασία μαθητών της Β΄ Γυμνασίου

μεγάλο κίνδυνο. Προσφερθείτε να τους βοηθήσετε
να περάσουν τον δρόμο με ασφάλεια.
• Αν δείτε έστω και ένα άτομο με αναπηρία να      	

δυσκολεύεται να φέρει εις πέρας κάποια εργασία,
προσφέρετέ του τη βοήθειά σας.
• Πάρτε πρωτοβουλία και καθοδηγήστε ένα τυφλό
άτομο σε επικίνδυνα σημεία της πόλης, π.χ. έναν
πολυσύχναστο δρόμο.
• Όταν συναντάμε ένα τυφλό άτομο ή ένα άτομο
με άλλες αναπηρίες, πρέπει να το βοηθούμε να
   6   7   8   9   10   11   12