Page 2 - TEUXOS 31
P. 2

Σελίδα 1

                  Η δύναμη της εικόνας

  Η εικόνα είναι γλώσσα! ‘Οι εικόνες και τα γράμματα είναι
                            στην πραγματικότητα συγγενείς εξ αίματος’, υποστηρίζει ο
                            Έρνεστ Γκόμπριτς. Με αυτά τα δύο ο άνθρωπος αποτυπώνει
                            και μοιράζεται με τους γύρω του τόσο τον εσωτερικό όσο
               και τον εξωτερικό κόσμο που τον περιβάλλει. Είναι γεγονός πως η
               εικόνα έχει τεράστια δύναμη και η εντύπωση που προκαλεί στον
               άνθρωπο είναι πολύ ισχυρή.
                  Όπως είπε και ο Ξουν Ζι, Κινέζος ζωγράφος του 4ου αιώνα π.Χ.,
               ‘ μια εικόνα αξίζει χίλιες λέξεις!’. Η λέξη εικόνα, που προέρχεται
               από το ρήμα “έοικα” =μοιάζω, συνδέεται με κάθε μορφής
               ομοίωμα ή αναπαράσταση της πραγματικότητας. Για να γίνει μια
               εικόνα, ακολουθείται μια διαδρομή που ξεκινά από την εξωτερική
               πραγματικότητα, η οποία εισέρχεται μέσω του ματιού (ως οπτικό
               ερέθισμα) στο μυαλό του ανθρώπου. Εκεί αναπλάθεται σε ιδέα,
               σύμφωνα με τον τρόπο που βλέπει, νιώθει, σκέφτεται ή φαντάζεται ο
               άνθρωπος. Στη συνέχεια, αυτή η ιδέα μεταφέρεται σε κάποιο υλικό
               με τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορεί να γίνει ορατή και από άλλους
               ανθρώπους. Επομένως, οι εικόνες δεν είναι πιστά αντίγραφα ή
               ομοιώματα της πραγματικότητας, γιατί παρεμβάλλεται ο άνθρωπος
               που την αναπλάθει και την αναπαριστά. Με τις εικόνες ο άνθρωπος
               επινοεί μια σιωπηλή ‘γλώσσα’ που ‘μιλά’, μεταφέροντας διαφορετικά
               κάθε φορά μηνύματα. Έτσι, με τιε εικόνες μπορεί:
                  •	 Να απεικονίζει τον κόσμο
                  •	 Να διασώζει και να μοιράζεται τη γνώση ή τη μνήμη
               (συλλογική ή προσωπική)
                  •	 Να επεμβαίνει μαζί ή να διαμαρτύρεται
                  •	 Να διδάσκει ή να προβάλλει πρότυπα συμπεριφοράς ή ηθικής
                  	 ιδεολογίας
                  •	 Να εκφράζει τα συνασθήματά του.
                  	 Κάτια Τσόλκα (Β2 Γυμνασίου)
   1   2   3   4   5   6   7