Η συμμετοχή μας στο πρόγραμμα ERASMUS+ TFiS (Transforming Fablabs into Steamlabs) 

Τα Εκπαιδευτήρια Μπουγά στο πλαίσιο προετοιμασίας των μαθητών για τα νέα δεδομένα στο παγκόσμιο επαγγελματικό και κοινωνικό «γίγνεσθαι», με τη χρήση νέων τεχνολογιών και την βελτίωση γλωσσικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων, από το 2018 συμμετέχουν στο πρόγραμμα Εrasmus+ “Transforming Fablabs into Steamlabs” / Μετατροπή Fablab σε Steamlab και συνεργάστηκαν  με πέντε σχολεία του Βελγίου, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Κροατίας.

Το πρόγραμμα αυτό εστιάζει στη μετατροπή της παραδοσιακής διδακτικής προσέγγισης του STEAM σε μια πιο ολοκληρωμένη και πολύπλευρη διδασκαλία, όπου ο μαθητής δεν είναι παρατηρητής και παθητικός δέκτης της νέας γνώσης, αλλά θέτει τον εαυτό του στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας με πειράματα, προκλήσεις, πρωτοβουλίες και απαραίτητη έρευνα όλων των απαιτούμενων πτυχών του προς μελέτη αντικειμένου.

Το έργο έχει ως θέμα το STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics).  Μαθητές της Δ’, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού του σχολείου μας πραγματοποίησαν εργαστήρια και εργάστηκαν στο τμήμα της Επιστήμης υπό το πρίσμα της διαθεματικότητας. Οι μαθητές, δηλαδή, ενώ κατασκεύασαν αρχαίες ελληνικές τεχνολογίες και επομένως μελέτησαν  Μαθηματικά, Χημεία, Φυσική και Μηχανολογία, ταυτόχρονα και προκειμένου η ολοκλήρωση του έργου να θεωρηθεί άρτια, ερεύνησαν  το πολιτιστικό και χωροχρονικό υπόβαθρο της περιόδου.

Κάθε χώρα όμως, παρότι συντονίστηκε στο θέμα του έργου που είναι οι επιστήμες του STEAM, ανέλαβε επιμέρους πτυχές του. Έτσι, τα Εκπαιδευτήρια Μπουγά έκαναν εμβάθυνση  στον τομέα της επιστήμης (Science),το σχολείο της Ιταλίας στην Τέχνη (Art), το Βέλγιο στην πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης και την απεικόνισή της μέσω ψηφιακών χαρτών, η Ισπανία  ερεύνησε την μετατροπή της μηχανικής ενέργειας σε ηλεκτρική (Engineering) και η Κροατία έδωσε έμφαση στην τέχνη και την χρήση καινούριων τεχνολογιών.

Καθώς σημαντική συνιστώσα των προγραμμάτων Erasmus+ για την επιτυχία τους είναι μετάδοση και η διάχυση του αποτελέσματος του έργου στους συμμετέχοντες αλλά και τις κοινωνίες τους, η συνεργασία και η ανταλλαγή καλών πρακτικών είναι απαραίτητη.

Έτσι, από τις 03-07/10/2021 (17) εκπαιδευτικοί από το Βέλγιο, τα Κανάρια Νησιά, και την Κροατία μετέβησαν στην Ελλάδα και είχαμε την χαρά να τους φιλοξενήσουμε στο σχολείο μας. Πήραν μέρος σε  ένα τριήμερο πρόγραμμα φιλοξενίας- εργασίας στις εγκαταστάσεις των Εκπαιδευτηρίων μας, το οποίο οργανώθηκε και υλοποιήθηκε από τους εκπαιδευτικούς: Μίνα Βλαχάκη, Τινα Γιαννακέα, Κατερίνα Γούση, Ανθή Καϊπάνου, Κώστα Κοτταρίδη, Ηλία Μαρκάκη, Βασίλη Μιχαλόπουλο, Ιώαννα Μπουγά, Εργίνα Ορφανού, Βασιλική Τσέλιου ,  Γιώργο Χριστάκη ,  και με την στήριξη και βοήθεια όλων των υπολοίπων  εκπαιδευτικών του σχολείου. Παρακολούθησαν διδασκαλίες και εργάστηκαν ομαδικά σε εργαστήρια που είχαν σχέση με Φυσική, Γεωγραφία, Τέχνη, Ψηφιακά εργαλεία, Τεχνολογία, Ρομποτική και Αρχαία Ελληνική τεχνολογία . Περιηγήθηκαν στους χώρους του σχολείου, επισκέφθηκαν μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Καλαμάτας και της Αρχαίας Ολυμπίας, διασκέδασαν, έπαιξαν παιχνίδια, χόρεψαν, δοκίμασαν τοπικά εδέσματα και πήραν μια γεύση από την χώρα και την κουλτούρα μας.

Με την συμμετοχή των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά και τη συνεργασία σε αυτό το Ευρωπαϊκό έργο , καθίσταται το σχολείο μας ικανό να ανταποκριθεί στις αλλαγές και τις εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΩΝ-ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΑΣΚΑΛΕΣ & ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ

ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ “ Fairytale of physics” 

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΟΥΣΗ

Στη δειγματική διδασκαλία «Το παραμύθι της Φυσικής» οι μαθητές παρουσίασαν στοιχεία σχετικά με τη δομή της ύλης χρησιμοποιώντας κατάλληλα διαμορφωμένες ψηφιακές προσομοιώσεις και θεατροπαιδαγωγικές τεχνικές.  Επιπρόσθετα, κατασκεύασαν σε τρισδιάστατη μορφή το αξιοθέατο Ατόμιουμ των Βρυξελλών που αναπαριστά την κυψελίδα ενός κρυστάλλου σιδήρου αξιοποιώντας αποτελεσματικά τα 3D pens του σχολείου. Πρόκειται για μια διαδικασία σύνθετη όπου τα παιδιά καλλιέργησαν τα 4 C’s ως δεξιότητες του 21ου αιώνα (δημιουργικότητα, συνεργασία, κριτική σκέψη, επικοινωνία).

Η γεωγραφία είναι πολύ κουλ – “Are volcanoes too cool?” – Διδασκαλία ηφαιστείων 

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΕΛΙΟΥ

Η Στ’ δημοτικού ταξίδεψε στο κόσμο των ηφαιστείων. Συγκεκριμένα, οι μαθητές  με αφορμή τις εκρήξεις του ηφαιστείου  που έγιναν στο Λας Πάλμας ανακάλυψαν με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης πώς δημιουργούνται τα ηφαίστεια. Έπειτα με διάφορες προσομοιώσεις από το phet colorado ταξιδέψαν στο εσωτερικό της γης και είδαν τις λιθοσφαιρικές πλάκες. Στη συνέχεια, οι μαθητές δημιουργήσαν ηφαίστεια με πηλό και έκαναν  μεγάλες εκρήξεις με υλικά, που έχουμε όλοι στην κουζίνα μας. Ψηφιακοί χάρτες μάς οδήγησαν γρήγορα στα ηφαίστεια όλου του κόσμου και φυσικά στο ηφαιστειακό τόξο της Ελλάδας, εκεί οι  μαθητές ανακάλυψαν τους ελληνικούς μύθους για τα ηφαίστειά. Στο επόμενο στάδιο, με τη βοήθεια του 3D PAINT, τα παιδιά δημιούργησαν ένα ψηφιακό περιβάλλον με 3d ηφαίστεια και εκρήξεις. Και φυσικά στο τέλος είχαμε παιχνίδια ερωτήσεων και ένα challenge για τους φίλους μας από τις άλλες χώρες. Η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η παραγωγικότητα και ο ψηφιακός αλφαβητισμός ήταν τα βασικά εργαλεία της διδασκαλίας μας.

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ

ΕΡΓΙΝΑ ΟΡΦΑΝΟΥ -ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΙΣΤΑΚΗΣ –

 ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ – ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΤΤΑΡΙΔΗΣ

  • ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ «ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ» -Phryctoria

Στο εργαστήριο αυτό παρουσιάστηκε τι ήταν και πώς χρησιμοποιούσαν οι Αρχαίοι Έλληνες τις φρυκτωρίες. Στείλαμε τα δικά μας μηνύματα και τα αποκρυπτογραφήσαμε χρησιμοποιώντας το Micro:bit.

  • ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ «ΑΥΤΟΜΑΤΕΣ ΠΟΡΤΕΣ ΤΟΥ ΗΡΩΝΑ» – The automatics of Heron

Έγινε παρουσίαση των εφευρέσεων του Ήρωνα, ενώ δόθηκε έμφαση στη λειτουργία της αυτόματης πόρτας. Παρουσιάστηκε ο μηχανισμός με τα γρανάζια και προγραμματίσαμε με EV3 Mindstorms τον αυτοματισμό με το μοτέρ και τον αισθητήρα χρώματος.

Οι εκπαιδευτικοί μας μιλούν για την εμπειρία τους από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα Erasmus+ “Tranforming Fablabs into Steamlabs” :