Επιστήμη μέσα από θέατρο

epistimi

Η δράση «Μαθαίνοντας επιστήμη μέσα από το θέατρο» είναι μια πρωτοβουλία της Science View σε συνεργασία κάθε χρονιά με διάφορους φορείς (Τμήμα ΦΠΨ του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ελληνογερμανική Αγωγή, Noesis – Κέντρο Διάδοσης Επιστημών & Μουσείο Τεχνολογίας κ.α) και τελεί υπό την Αιγίδα της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Απευθύνεται σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (12-16 ετών Α’ Γυμνασίου – B’ Λυκείου, χωρίς να αποκλείονται μεγαλύτεροι μαθητές), οι οποίοι καλούνται να δραματοποιήσουν επιστημονικές έννοιες και γνώσεις που προέρχονται από το αναλυτικό πρόγραμμα των μαθημάτων τους. Δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού έργου CREAT-IT (www.creatit-project.eu) ενώ στηρίζεται στις αρχές των διερευνητικών μεθόδων μάθησης των θετικών επιστημών (Inquiry Based Science Education) καθώς και στο παιδαγωγικό πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου CREATIONS (http://creations-project.eu/). Αποτελεί έναν από τους καταλύτες (accelerators) του Ευρωπαϊκού έργου Open Schools for Open Societies (OSOS) (http://www.openschools.eu/), μία από τις περιπτώσεις εφαρμογής σε σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Ευρωπαϊκού έργου Creativity, Art and Science in Primary Education (CASE) (http://www.project-case.eu/) και επίσης, είναι προτεινόμενη δράση των ελληνικών εκπαιδευτικών κοινοτήτων του Open Discovery Space (ODS) και του Inspiring Science Education (ISE). Στο πλαίσιο της δράσης αυτής, οι μαθητές καλούνται να υλοποιήσουν μια θεατρική παράσταση σχετική με επιστημονικά θέματα και να μάθουν επιστήμη με δημιουργικό τρόπο. Οι επιμέρους στόχοι της δράσης, οι οποίοι έχουν ως κεντρικό άξονα τη διεπιστημονική διασύνδεση των θετικών επιστημών με εκφάνσεις της τέχνης με απώτερο σκοπό την ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών για την επιστήμη, αφορούν τόσο τους μαθητές, όσο και τους εκπαιδευτικούς. Ειδικότερα, μέσω της δράσης αυτής, οι μαθητές κατανοούν επιστημονικές έννοιες και φαινόμενα, αναπτύσσουν πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας, συμμετέχουν ενεργά στη διαπραγμάτευση επιστημονικών εννοιών και αναπτύσσουν δημιουργικές και κριτικές δεξιότητες. Επιπλέον συμμετέχουν σε δραστηριότητες διάδοσης και επιχειρηματικής ενασχόλησης για την προώθηση και την υποστήριξη της παράστασής τους, φέρνοντας το σχολείο πιο κοντά στην κοινωνία ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσουν επιχειρηματικές και κοινωνικές δεξιότητες.

Αυτή τη χρονιά το σχολείο μας συμμετέχει  στη δράση «Μαθαίνοντας επιστήμη μέσα από το θέατρο» με το έργο «Elise Meitner: Μια Φυσικός που δεν έχασε ποτέ την ανθρωπιά της». Elise Meitner, (1878 – 1968) ήταν Αυστριακή φυσικός, η οποία εργάστηκε στον τομέα της Πυρηνικής Φυσικής και της πυρηνικής ακτινοβολίας. Μαζί με τους Otto Hahn και Fritz Strassman υπήρξαν οι πρώτοι που αντιλήφθηκαν ότι ο πυρήνας του ουρανίου είναι δυνατόν να διασπαστεί όταν “βομβαρδιστεί” με νετρόνια.

Ήταν η πρώτη γυναίκα που έγινε καθηγήτρια φυσικής στη Γερμανία. Τη  θέση αυτή  την έχασε τη δεκαετία του 1930 όταν οι Ναζί κατέλαβαν την εξουσία, επειδή ήταν Εβραία. Το 1938 διέφυγε στη Σουηδία.

Η Meitner έλαβε αρκετά βραβεία και τιμές  στα τέλη της ζωής της. Όμως το 1944 παραγκωνίστηκε από την επιτροπή απονομής  Βραβείων Νόμπελ που απένειμαν το βραβείο Χημείας για τη διάσπαση του Ουρανίου στους Otto Hahn και Fritz Strassman.

Προς τιμήν της, το υπερουράνιο στοιχείο με ατομικό αριθμό 109 ονομάστηκε “Μαϊτνέριο” (Mt).

Στον τάφο της ο ανιψιός της φρόντισε να χαραχθεί η φράση: «Lise Meitner, μια φυσικός που ποτέ δεν έχασε την ανθρωπιά της».