Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι ένα εφόδιο που πρέπει να προσφέρει κάθε εκπαιδευτικός οργανισμός που οραματίζεται μια κοινωνία ευτυχισμένων και δημιουργικών ανθρώπων.
Σε αυτό ακριβώς στοχεύει το Σχολείο μας μέσα από συντονισμένες και πολύ συγκεκριμένες δράσεις όπως:
·         Βιωματικές ασκήσεις αυτογνωσίας, επαγγελματικών αξιών, στοχοθεσίας και λήψης αποφάσεων.
·         Αυτοματοποιημένα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού.
·         Συνεχής πληροφόρηση και ενημέρωση για το εκπαιδευτικό σύστημα, για σχολές – τμήματα, για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου και τις τελευταίες εξελίξεις στην αγορά εργασίας.
·         Σεμινάρια διαχείρισης άγχους και χρόνου από την ψυχολόγο του σχολείου.
·         Επαφή με σημαντικούς ανθρώπους-πρότυπα από το χώρο των επιστημών, των τεχνών και των επιχειρήσεων.
 ·        Υλοποίηση του προγράμματος «3-ήμερη επαγγελματική εμπειρία» σχεδιασμένο από το σχολείο για τους μαθητές μας , όπου στις διακοπές (Χριστούγεννα, Πάσχα, Καλοκαίρι), εάν θέλουν, παρακολουθούν και εργάζονται για 3 ημέρες σε ένα επάγγελμα της προτίμησής τους σε τοπικές και όχι μόνο επιχειρήσεις και οργανισμούς.

«Το μυστικό της επιτυχίας στη ζωή είναι να είσαι έτοιμος»

Βενιαμίν Ντισρaέλι (1804-1881), Άγγλος Πρωθυπουργός

   Το μέλλον δεν μπορούμε να το προβλέψουμε, μπορούμε, όμως, κάλλιστα να το προετοιμάσουμε! Πώς; Δημιουργώντας το δικό μας προσωπικό πλάνο.

Πώς, όμως, θα χτίσει ο νέος το δικό του προσωπικό πλάνο;

Η προετοιμασία κάθε νέου ξεκινά και πρέπει να ξεκινά από τον ίδιο του τον εαυτό!

 Δηλαδή, να θέσει τα εξής ερωτήματα:

  • Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μου;
  • Τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία μου;
  • Ποιες είναι οι αξίες μου;
  • Τι προσδοκώ από τον εαυτό μου στο μέλλον;

Σε αυτά τα ερωτήματα σαφέστατα βοηθάει το Σχολείο μέσα από αυτοματοποιημένο τεστ  προσωπικότητας , βιωματικές ασκήσεις και παιχνίδια ρόλων, συναντήσεις-ομιλίες με ψυχολόγο και προσωπικές συναντήσεις με τη σχολική σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού.

   Έτσι, ο νέος μπαίνει στη διαδικασία να έρθει ¨αντιμέτωπος¨ με τον ίδιο του τον εαυτό και να βρει τους ρόλους που του ταιριάζουν μέσα στο εργασιακό περιβάλλον και την κοινωνία γενικότερα.

   Το δεύτερο στάδιο στη διαδικασία  κτισίματος του προσωπικού πλάνου είναι η όσο το δυνατό πολύπλευρη πληροφόρηση του νέου σχετικά με τις σπουδές και τα επαγγέλματα. Το σχολείο μας το επιτυγχάνει αυτό με:

  • Συλλογή αξιόπιστων πληροφοριών για το εκπαιδευτικό σύστημα και τις επιλογές που αυτό του προσφέρει (πχ: κατευθύνσεις-επιστημονικά πεδία και βέλτιστοι συνδυασμοί).
  • Γνωριμία με τις σχολές και τα τμήματα καθώς και τις εναλλακτικές επιλογές και τα επαγγελματικά δικαιώματα, που αυτά προσφέρουν.
  • Συνεντεύξεις – παρακολούθηση βίντεο με επαγγελματίες καθώς και επισκέψεις σε ποικίλα εργασιακά περιβάλλοντα.
  • Απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας (πχ. Το πρόγραμμα επαγγελματικής εμπειρίας τριών ημερών κατά τις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα που υλοποιεί το σχολείο μας με επιτυχία και αποδοχή από τα παιδιά.)
  • Αυτοματοποιημένο τέστ επαγγελματικού προσανατολισμού.

Όλα τα παραπάνω προσφέρονται από τα Εκπαιδευτήρια Μπουγά με την απόλυτη γνώση της σημασίας που έχουν για τους μαθητές μας.  Αποτελούν σημαντικά εργαλεία και τους βοηθούν να πάρουν συνειδητές αποφάσεις, να δεσμευτούν και να διαμορφώσουν την κατάλληλη στρατηγική για την επίτευξή τους, σχετικά με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, τις σπουδές και τις μετέπειτα επαγγελματικές επιλογές τους.

   Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πέρα από τα τυπικά προσόντα (πτυχίο, ξένες γλώσσες, Η/Υ) εξίσου απαραίτητα είναι τα ουσιαστικά εφόδια, αυτά που αποκαλούμε Δεξιότητες, και που χωρίς αυτά δε θα καταφέρουμε να ξεχωρίσουμε μέσα στο πλήθος πτυχιούχων που υπάρχουν. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Οικονομικό φόρουμ, που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2016 στο Νταβός της Ελβετίας, οι πιο σημαντικές δεξιότητες είναι:

  1. Επίλυση περίπλοκων προβλημάτων
  2. Κριτική σκέψη
  3. Δημιουργικότητα
  4. Διαχείριση προσωπικού
  5. Ικανότητες συντονισμού
  6. Συναισθηματική νοημοσύνη
  7. Ικανότητα κρίσης και λήψης αποφάσεων
  8. Εξειδίκευση στην εξυπηρέτηση
  9. Διαπραγματευτικές ικανότητες
  10. Αντιληπτική ευελιξία

Αυτό που πρέπει να τονιστεί εδώ είναι πως οι παραπάνω δεξιότητες, απαιτήσεις πλέον της εποχής μας, δεν αποτελούν εκ γενετής χαρακτηριστικά αλλά επίκτητα, δηλαδή  διδάσκονται και βελτιώνουν τη θέση του ατόμου στην προσωπική, επαγγελματική και ευρύτερα κοινωνική του ζωή.

Στα Εκπαιδευτήρια Μπουγά έχουμε συνειδητοποιήσει πως όχι μόνο ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός αλλά η όλη δομή του εκπαιδευτικού μας συστήματος και βασική μέριμνα του κάθε εκπαιδευτικού, ανεξαρτήτου ειδικότητας , είναι η καλλιέργεια των παραπάνω δεξιοτήτων με έμμεσο ή άμεσο τρόπο. Η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα και προγράμματα επιχειρηματικότητας, η συμμετοχή σε διεθνείς και παγκόσμιους διαγωνισμούς και ολυμπιάδες, οι ποικίλες  ερευνητικές εργασίες, ο όμιλος ρητορικής τέχνης, η ομάδα φιλαναγνωσίας, η θεατρική ομάδα, οι ομιλίες από διακεκριμένους ανθρώπους-πρότυπα, τα σεμινάρια για θέματα όπως «διαχείριση άγχους και χρόνου» από ψυχολόγο αποτελούν δείγμα της επιμονής μας στα παραπάνω.

   Τέλος, ας μην ξεχνάμε πως «Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά μια φωτιά που πρέπει να ανάψει» Πλούταρχος.

Σταυρούλα Κόκκαλη

Καθηγήτρια Οικονομολόγος

Μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης του Λυκείου των Εκπαιδευτηρίων Μπουγά συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας».

Το πρόγραμμα αυτό οργανώνεται και υλοποιείται από το Σχολείο μας τα τελευταία έξι χρόνια (στις διακοπές του Πάσχα ή του καλοκαιριού) στα πλαίσια του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον τόσο από τους μαθητές όσο και από τους συνεργαζόμενους φορείς καθώς τα μηνύματα  που λαμβάνουμε κάθε χρόνο ως ανατροφοδότηση με τη λήξη του προγράμματος είναι ενθαρρυντικά για τη συνέχισή του.

Μέσα από τη διαδικασία αυτή, οι μαθητές μας μπορούν να δουν τη φύση και τις απαιτήσεις της δουλειάς που επιθυμούν, τις συνθήκες εργασίας, τις κοινωνικές και τεχνικές δεξιότητες που χρειάζονται, τις εναλλακτικές επιλογές, τις εξελίξεις του κλάδου με όσο πιο βιωματικό και διαδραστικό τρόπο γίνεται.

Ευχαριστούμε πολύ όλους τους φορείς που συνεργάστηκαν μαζί μας.

Συγκεκριμένα, την Καπνοβιομηχανία Καρέλια, την κ. Μαίρη Τσουλάκου – Αρχαιολόγο στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλαμάτας, τον κ. Γεώργιο Μπουγά –Πολιτικό Μηχανικό, την κ. Σταυρούλα Ζέρβα– Ψυχολόγο, την κ.Κλαίρη Μιχαλοπούλου – Δικηγόρο.

Σχετικά με το πρόγραμμα,  οι μαθητές μας έγραψαν:

  • Η εμπειρία αυτή με βοήθησε να συνειδητοποιήσω πως ασκείται το επάγγελμα του Αρχιτέκτονα στην πράξη. Επίσης, είδα πως συνεργάζονται μεταξύ τους οι διάφορες ειδικότητες για να υλοποιηθεί ένα έργο.

Ιωάννα Ντάκουρη

  • Με την εμπειρία αυτή επιβεβαιώθηκαν οι λόγοι για τους οποίους αγαπώ το επάγγελμα του Αρχιτέκτονα.Ανδριανού Θάλεια
  • Τελικά ο χώρος της Αρχαιολογίας έχει πολύ πιο ενδιαφέρον απ΄οτι το περίμενα. Διαιρείται σε πολλούς τομείς και ο κάθε ένας είναι εξίσου αξιοθαύμαστος.Το καλοκαίρι θα παρευρεθώ και σε ανασκαφές!

Μακλεοντ Δήμητρα

  • Μέσα από δύο πολύ εποικοδομητικές εργασίες (case studies) που μας ανέθεσε η κ. Τσουλάκου, Αρχαιολόγος στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλαμάτας, καταλάβαμε με βιωματικό και διαδραστικό τρόπο τη λειτουργία ενός μουσείου και το επάγγελμα του Αρχαιολόγου.

 Μοίρα Αγγελική

  • Ύστερα από αυτή την εμπειρία νιώθω πιο κοντά στο επάγγελμα που θέλω να ακολουθήσω, δηλαδή την ψυχολογία, καθώς μου λύθηκαν αρκετές απορίες. Ρεκλείτη Κατερίνα
  • Η συνάντηση και συνομιλία με την ψυχολόγο μου άμβλυνε τον προβληματισμό μου για το εάν το συγκεκριμένο επάγγελμα εξακολουθεί να ικανοποιεί τις προσδοκίες μου.

Τασιοπούλου Ιωάννα

  • Ένιωσα πολύ όμορφα. Το περιβάλλον ήταν πολύ φιλικό και τα παιδιά στο προνήπιο ήταν πολύ χαρούμενα που είχαν άλλη μια «κυρία» …δηλαδή εμένα!

Φράγκου Μαρία

  • Η οργάνωση ενός εργοστασίου, όπως της καπνοβιομηχανίας Καρέλια, και ο τρόπος λειτουργίας των γραμμών παραγωγής ήταν μια πρωτόγνωρη για μένα εμπειρία. Μου δόθηκαν απλόχερα πολυάριθμες πληροφορίες και απαντήσεις στις διάφορες απορίες που είχα για το επάγγελμα του Μηχανολόγου Μηχανικού.

Διονύσης Μακρής

  • Κατάφεραμε να δούμε αρκετά από τα επιμέρους τμήματα των Οικονομικών όπως η Λογιστική, η Διοίκηση Προσωπικού, ταLogistics, οι Δημόσιες Σχέσεις και το Μάρκετινγκ και καταλάβαμε καλύτερα με τι μπορεί να ασχοληθεί κάποιος που θα τελειώσει μια οικονομική σχολή. Η όλη εμπειρία και ο συντονισμός αυτού του προγράμματος από την επιχείρηση Καρέλια ήταν εξαιρετικά.

Βορβίλα Μαρία, Διαμαντόπουλος Θάνος, Κακαλέτρης Σωτήρης, Μπουγάς    Γιάννης

  • Από τη συνάντησή μου με τη δικηγόρο απέκτησα πολλές καινούργιες γνώσεις και ερεθίσματα που με βοήθησαν στον προβληματισμό μου πάνω σε αυτό το επάγγελμα. Η εμπειρία αυτή θα μου μείνει αξέχαστη. Ξεναγήθηκα από την κ. Μιχαλοπούλου στο χώρο των δικαστηρίων και αναμένω το καλοκαίρι όπου θα παρευρεθώ και σε δίκη!

Μαργέλη Ελπίδα

 

3 sites για να σας ανοίξουν οι ορίζοντες….

  1. ted.com
  2. aiesec.gr
  3. coursera.org

και 47 videos με περιγραφή επαγγελμάτων…

1ο Επιστημονικό Πεδίο

  1. α. Ειδική Αγωγή: http://gr.paideia-ergasia.gr/pavlidis/

β. Ειδ. Αγωγή-Αυτισμός: www.autismhellas.gr/el/VideoGallery.aspx

  1. Θεατρικές Σπουδές: http://vimeo.com/24556178
  2. Εγκληματολόγος: www.youtube.com/watch?v=l0tS0VHvrpw
  3. Μουσιακές Σπουδές: youtube.com/watch?v=T3cWc4FXeg
  4. Νομική- Δικηγόρος: http://gr.paideia-ergasia.gr/argiriadis/
  5. Πολ. Τεχν. Και Επικοιν. Παν/μιο Αιγαίου: youtube.com/watch?v=zU83o3d0qRw
  6. Ήχου και Εικόνας: youtube.com/watch?v=QmCeyo1kVqo
  7. Υπολογιστική Γλωσσολογία: youtube.com/watch?v=gk73rpkj8PU
  8. Κοινωνικός Λειτουργός: youtube.com/watch?v=tkWNN3zrI1W

2ο Επιστημονικό Πεδίο

  1. Αρχιτέκτονας: http://gr.paideia-ergasia.gr/vandouros/
  2. Ηλεκτρ. Μηχανικός: youtube.com/watch?v=MoraFrStLdc
  3. Σχεδ. Προϊόντων και Συστημ. Παν. Αιγαίου: youtube.com/watch?v=KzGbKMKCNns&feature:player_embedded
  4. Μηχ. Μηχανικός: http://gr.paideia-ergasia.gr/vlahokostas/
  5. Πολ. Μηχανικός: http://gr.paideia-ergasia.gr/pertzinidis/
  6. Χημ. Μηχανικός: youtube.com/watch?v=Xqin5zUDyFQ
  7. Γραφίστας: http://gr.paideia-ergasia.gr/papakosmas/
  8. Οινολόγος: youtube.com/watch?v=qak1kcaTbgs
  9. Γεωθερμία: youtube.com/watch?v=kRTHxpWko8Y
  10. Γεωπόνος: https://www.youtube.com/watch?v=4DCeFdsmJqk
  11. Πληροφορική: http://gr.paideia-ergasia.gr/veloudis/
  12. Ρομποτική Ιατρική: youtube.com/watch?v=MqdZk9HFXiA
  13. Φυσικός: youtube.com/watch?v=B8p-_s1xdqA
  14. Χημικός: youtube.com/watch?v=qb4NSW8uHbo
  15. Τεχνολόγος Τροφίμων: https://www.youtube.com/watch?v=1b8LnQJDJuY
  16. Υδατοκαλλιέργειες: youtube.com/watch?v=QPvol34hcc0

3ο Επιστημονικό Πεδίο

  1. Βιοτεχνολόγος: youtube.com/watch?v=jz4GKo1edWw
  2. Ιατρός: http://gr.paideia-ergasia.gr/makedos/
  3. Κτηνιατρική: youtube.com/watch?v=rqjAYVznotw
  4. Μοριακή Βιολογία: youtube.com/watch?v=bRKfXlyjnN8
  5. Διαιτολόγος: http://gr.paideia-ergasia.gr/dourou/
  6. Εργοθεραπεία: youtube.com/watch?v=UiGurOm2hh8
  7. Τεχ. Ιατρικά Εργαστήρια: youtube.com/watch?v=aKGD7f3N5OM
  8. Οδοντοτέχνης: http://gr.paideia-ergasia.gr/serafim/
  9. Φυσικοθεραπευτής: youtube.com/watch?v=ThkRPYtDTcU

4ο Επιστημονικό Πεδίο

  1. Δάσκαλος: https://www.youtube.com/watch?v=EzrVL_D6q-Q (Α. Πατσιάς/ Tedx)
  2. https://www.youtube.com/watch?v=Ew-2NZXqsho (Ken Robinson: Φέρτε την επανάσταση στην εκπαίδευση!)
  3. https://www.youtube.com/watch?v=VRK1IuIiV90 (Ken Robinson Το σχολείο σκοτώνει τη δημιουργικότητα)

5ο Επιστημονικό Πεδίο

  1. Επιχειρηματικότητα: youtube.com/watch?v=ha5m-JfMdCY&feature=player_embedded
  2. Διοίκ. και Τεχνολογίας Παν. Μακ.: youtube.com/watch?v=fvTVD3bxtss
  3. Μαρκετινγκ: http://gr.paideia-ergasia.gr/tzavlopoulos/
  4. Οικονομολόγος: http://gr.paideia-ergasia.gr/koutroukis/
  5. Ειδ. Στην Πληροφορική: youtube.com/watch?v=R-sGvh6tI04
  6. Τουριστικά Επαγγελματα: http://gr.paideia-ergasia.gr/zdralis/
  7. Πληροφορική: youtube.com/watch?v=SqjaZwhs-NE
  8. Νέος κλάδος Πληροφορικής: youtube.com/watch?v=gk73rpkJ8PU

Στρατιωτικές Σχολές

  1. Ικάρων: focuswebtv.gr

Α.Ε.Ν: www.youtube.com/watch?v=nLOlNLzOho

Είναι κοινά αποδεκτό ότι οι νέοι έρχονται συνεχώς αντιμέτωποι με ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο εργασιακό (εσωτερικό και εξωτερικό) περιβάλλον.

Στόχος είναι οι ταχείες εξελίξεις και οι συνεχείς προκλήσεις να γίνονται  γρήγορα αντιληπτές και να μετατρέπονται σε σημαντική προστιθέμενη αξία για όλους.

Οι προϋποθέσεις σήμερα για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη είναι η ανταγωνιστικότητα και η καινοτομία. Έννοιες, όπως βιώσιμη-αειφόρος ανάπτυξη, δίκαιο εμπόριο, κοινωνική οικονομία, ηλεκτρονικό επιχειρείν κλπ,  ενσωματώνονται στο ενεργητικό των κοινωνιών παγκόσμια.

Πόσο γρήγορα γίνεται όμως η πραγματική ενσωμάτωση των παραπάνω εννοιών στην ελληνική πραγματικότητα; Μήπως δεν είμαστε αρκετά ευέλικτοι;

Μπορούμε να πούμε ότι η ευελιξία θεωρείται πλέον απαραίτητο εφόδιο για τον κάθε μαθητή, τον κάθε εργαζόμενο, την κάθε παραγωγική – οικονομική μονάδα, έτσι ώστε η όποια μεταβολή να αποτελέσει και μια νέα πρόκληση, ένα νέο συγκριτικό πλεονέκτημα. 

Λέγοντας ευελιξία εννοούμε:

  • Τη δυνατότητα να διαισθάνομαι τις εξελίξεις και να βρίσκομαι πάντα μπροστά από αυτές . Δηλαδή, να παρακολουθώ συνεχώς τις εξελίξεις και πιθανά να ενστερνίζομαι τις νέες προκλήσεις, ύστερα από κριτική και αναλυτική σκέψη.
  • Να συγκροτώ μια επαγγελματική ταυτότητα ικανή ανά πάσα στιγμή να μεταβληθεί ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς, χωρίς αυτό να συνεπάγεται αλλοίωση των προσωπικών χαρακτηριστικών και επαγγελματικών αξιών.
  • Να μπορώ να μετακινούμαι από ένα εργασιακό περιβάλλον σε ένα άλλο, χωρίς αυτό να συνεπάγεται στασιμότητα, αλλά προσθετική αξία σε αυτό που ονομάζουμε ανθρώπινο κεφάλαιο.

Ποιος μπορεί να είναι ο ρόλος του Σχολείου (σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης) στα παραπάνω; Πώς μπορεί αυτή η σχέση αλληλεπίδρασης μεταξύ κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος και ατόμου να γίνει δυναμική και ωφέλιμη;

            Το Σχολείο οφείλει να συμβάλλει στη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη των νέων ανθρώπων. Οφείλει να  είναι ανοικτό στην κοινωνία, να αντιλαμβάνεται τις εξελίξεις και να προσαρμόζεται, αν χρειαστεί, με αυτές.

Η εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να στοχεύει στο να μετατρέψει το παιδί από δέκτη σε πομπό και διαχειριστή της γνώσης που αποκτήθηκε. Η ευελιξία δεν αποτελεί χάρισμα μόνο, αλλά διδάσκεται. Διδάσκεται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης με προσανατολισμό στη ευρύτερη γενική παιδεία του μαθητή και τη βαθιά γνώση και αντίληψη των πραγμάτων. Διδάσκεται με την προώθηση της αυτενέργειας του μαθητή, την ομαδική εργασία, την έκφραση των απόψεών του με διάφορους τρόπους. Έτσι, ενισχύεται η αυτοεκτίμησή του και καλλιεργούνται οι ιδιαίτερες κλίσεις του.

            Οφείλουμε να βοηθήσουμε τους νέους ανθρώπους να είναι ευτυχισμένοι με τον εαυτό τους και περήφανοι για τις προσπάθειες που κάνουν , να έχουν όνειρα και  να στοχεύουν να τα υλοποιήσουν, να έχουν ιδανικά και να πολεμούν γι΄αυτά, να οραματίζονται τις αλλαγές και να τις πραγματώνουν.

Σταυρούλα Κόκκαλη

Εκπαιδευτικός-Οικονομολόγος

 Καθηγήτρια Σ.Ε.Π

Εκπαιδευτήρια Μπουγά