Ελλάδα – Κίνα Δύο πολιτισμοί, δύο λαοί…. στα ίδια θρανία!

13

Την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου το σχολείο μας είχε την ευκαιρία να φιλοξενήσει για λίγες ώρες καθηγητές Ανθρωπιστικών Σπουδών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Κίνας. Συγκεκριμένα, μια ομάδα από 24 καθηγητές την ανατολικής επαρχίας Hangzhoo της Κίνας – γενέτειρας του Κινέζου πρέσβη στην Ελλάδα – πραγματοποίησαν την προηγούμενη εβδομάδα μια πιλοτική εκπαιδευτική εκδρομή στην Ελλάδα που – μεταξύ άλλων – περιελάμβανε επισκέψεις σε σχολεία της χώρας μας και παρακολούθηση μαθημάτων δύο διδακτικών ωρών εντός τάξης.

Το σχολείο μας ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημα επίσκεψης των Κινέζων καθηγητών και διαμόρφωσε το πρόγραμμα λειτουργίας του με τέτοιο τρόπο, ώστε η ομάδα των ξένων καθηγητών να παρακολουθήσει ένα δίωρο μάθημα που συνδύαζε Γεωγραφία, Ιστορία και Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή στην Γ΄ Γυμνασίου.

Αρχικά, παρακολουθήσαμε ένα ολιγόλεπτο βίντεο με τα αξιοθέατα της Μεσσηνίας και αντίστοιχα ένα βίντεο της κινεζικής επαρχίας, κατατοπιστικό της δομής και λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος στην Κίνα. Στη συνέχεια, περιηγηθήκαμε ψηφιακά στον παγκόσμιο χάρτη και εντοπίσαμε το στίγμα μας, Ελλάδα και Κίνα, πάνω σ’ αυτόν. Μιλήσαμε για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μορφολογίας των δύο χωρών και της μακραίωνης ιστορίας των δύο λαών. Στη συνέχεια, με τη μέθοδο του καθοδηγούμενου διαλόγου, φτάσαμε χρονικά στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ενημερώσαμε τους ακροατές μας ότι σε λίγες μέρες οι Έλληνες εορτάζουμε την εθνική επέτειο του ΟΧΙ.

Ανακαλύψαμε πόσα εγκλήματα πολέμου διαπράχθηκαν σ’ όλο τον πλανήτη, από τα βιοχημικά πειράματα στην κινεζική επαρχία της Μαντζουρίας μέχρι τις μαζικές εκτελέσεις και την εξόντωση ολόκληρων ελληνικών χωριών στην Ελλάδα, και τελικά πόσος πόνος ενώνει τους λαούς μας. Από τη δική μας συμμετοχή στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αναφερθήκαμε στο πρώτο έγκλημα πολέμου που καταγράφηκε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη διάρκεια της Μάχης των Οχυρών (6 – 9 Απριλίου 1941) στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, και αφορούσε την εκτέλεση του λοχία Δημητρίου Ίτσιου έξω από το πολυβολείο Π8 στην Ομορφοπλαγιά του όρους Μπέλες στο Ν. Σερρών.

Στη συνέχεια μεταβήκαμε στη σημερινή ανθρωπιστική κρίση, τη μεγαλύτερη που περνά η Ευρώπη μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου, στο πλαίσιο του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, αρχικά παρακολούθησαν ένα βίντεο 8΄ με βασικές πληροφορίες και στατιστικά στοιχεία για το μέγεθος των προσφυγικών ρευμάτων και την κατεύθυνσή τους. Σκοπός του βίντεο ήταν να αποκτήσουν τα παιδιά ενημέρωση για το θέμα και να υπάρξει συναισθηματική εγρήγορση – εμπλοκή, ώστε να συμμετάσχουν στο βιωματικό παιχνίδι «Παίρνω θέση: Κοινωνική και Πολιτική». Συγκεκριμένα οι μαθητές, αφού άκουγαν μια άποψη – θέση από την καθηγήτριά τους, έπρεπε να τοποθετηθούν στον χώρο ανάλογα με το εάν:

  • διαφωνούσαν απόλυτα
  • διαφωνούσαν αλλά
  • συμφωνούσαν αλλά
  • συμφωνούσαν απόλυτα

και όφειλαν να επιχειρηματολογήσουν για τη θέση – άποψή τους.

Εάν κάποιο παιδί άλλαζε γνώμη κατά τη διάρκεια της επιχειρηματολογίας, μπορούσε να αλλάξει τοποθέτηση, αφού δικαιολογούσε πρώτα τη μετακίνησή του. Μέσα από αυτή την προσέγγιση τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά, όχι μόνο με το λόγο τους αλλά και με το σώμα τους, και αυξήθηκε το ενδιαφέρον για συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία και από μαθητές που συνήθως δεν συμμετέχουν αρκετά.

Στο πλαίσιο της γνωριμίας των δύο πολιτισμών, το σχολείο μας παρασκεύασε έναν άρτο, τον οποίο και μοίρασε σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, αφού προηγήθηκε ενημέρωση για τη συμβολική σημασία που έχει ο άρτος στη χριστιανική λατρεία. Τελειώσαμε με την ευχή «Να μη λείψει ποτέ από κανένα σπίτι το ψωμί».

Αφού παραθέσαμε γεύμα με τοπικά προϊόντα στους φιλοξενούμενούς μας και περιηγηθήκαμε στους χώρους του σχολείου, οι καθηγητές πρόθυμα παραχώρησαν την ακόλουθη συνέντευξη σε μαθητές που αρθρογραφούν στην εφημερίδα του σχολείου μας.

Στο πλαίσιο των φιλικών σχέσεων Ελλάδας Κίνας κινέζοι καθηγητές  επισκέφτηκαν το σχολείο μας με σκοπό να έρθουν σε επαφή με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Έτσι, παρακολούθησαν το μάθημα της Ιστορίας αλλά και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Γ’ Γυμνασίου. Με  αφορμή αυτό τους πήραμε μια συνέντευξη, που αφορούσε το κινεζικό εκπαιδευτικό σύστημα και τη διαβίωση των Κινέζων πολιτών.

1ο Θέμα: Εκπαίδευση

  1. Πόσα χρόνια διαρκεί η υποχρεωτική εκπαίδευση;

Η υποχρεωτική εκπαίδευση  διαρκεί 9 χρόνια, 6 χρόνια στο Δημοτικό και  3 στο Γυμνάσιο.Το Λύκειο δεν είναι υποχρεωτικό.

  1. Η ιδιωτική εκπαίδευση στην Κίνα είναι προσιτή;

Η ιδιωτική εκπαίδευση στην Κίνα δεν είναι προσιτή σε όλους λόγω του αυξημένου κόστους. Δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα σε ιδιωτική και δημόσια εκπαίδευση. Ωστόσο στην ιδιωτική εκπαίδευση έχεις περισσότερες επιλογές όσον αφορά τα μαθήματα και τις δραστηριότητες. Επίσης, σε κάποια επιμέρους στοιχεία η ιδιωτική εκπαίδευση είναι πολύ καλύτερη.

  1. Τι πραγματεύεται το μάθημα της Ιστορίας στην Κίνα; Τι γνωρίζετε για την ελληνική ιστορία;

Γενικά μαθαίνουν και για την κινέζικη αλλά και για την παγκόσμια ιστορία σε όλες τις περιόδους. Σχετικά με την ελληνική ιστορία διδάσκονται για την ελληνική αρχαιότητα, τις πόλεις-κράτη, μελετούν αρχαιοελληνικά κείμενα σε μετάφραση, ενώ γνωρίζουν τα σπουδαιότερα αρχαία μνημεία της χώρας μας (π.χ. Ακρόπολη, Μυκήνες κτλπ.). Τέλος, η γνώση αρχαίων ελληνικών μύθων είναι υποχρεωτική.

  1. Με ποιον τρόπο γίνεται η επιλογή των μαθητών που φοιτούν στα πανεπιστήμια;

Υπάρχουν εισαγωγικές εξετάσεις (αντίστοιχες Πανελλαδικές) και οι επιτυχόντες έχουν την ευκαιρία να ακολουθήσουν πανεπιστημιακές σπουδές. Η επιλογή σχολής για κάθε μαθητή είναι συνδυασμός της προτίμησης και των δυνατοτήτων του μαθητή. Υπάρχουν σχολές με περισσότερο κύρος και αναγνώριση αλλά και σχολές κατώτερες.

2ο Θέμα: Διαβίωση

  1. Με τι ασχολούνται οι νέοι που δεν φοιτούν σε κάποιο πανεπιστήμιο;

Ασχολούνται με χειρωνακτικές εργασίες, κυρίως γεωργικές, αλλά και με διάφορες άλλες, αφού ήδη από το Λύκειο έχουν ανακαλύψει τις δεξιότητές τους μέσω των τεχνικών μαθημάτων που περιλαμβάνει το πρόγραμμα σπουδών τους.

  1. Πόσες ώρες καλούνται οι Κινέζοι μαθητές να αφιερώσουν προκειμένου να είναι συνεπείς στις σχολικές τους υποχρεώσεις;

Στο Δημοτικό απαιτούνται περίπου 6 ώρες παρακολούθησης μαθημάτων, στο Γυμνάσιο 7 και στο Λύκειο 8, ενώ στο Λύκειο οι μαθητές παραμένουν στο σχολείο τους περισσότερες ώρες.

  1. Διαβάσαμε σε ένα άρθρο ότι οι Κινέζοι λόγω της τεράστιας τεχνολογικής τους ανάπτυξης έχουν χάσει την επαφή τους με τη φύση. Ισχύει αυτό;

Ισχύει. Η τεχνολογική ανάπτυξη, εξάλλου, έχει και θετικές και αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή μας. Ωστόσο, προσπαθούμε να περιορίσουμε αυτό το φαινόμενο, ευαισθητοποιώντας τους πολίτες και διοργανώνοντας εκπαιδευτικά προγράμματα με στόχο τον προσανατολισμό των νέων στη φύση. Τέλος, το βιοτικό επίπεδο είναι ικανοποιητικό στην πόλη τους, κάθε πολίτης έχει μια καλή δουλειά και τουλάχιστον ένα μέτριο εισόδημα.

Καραλής Απόλλων, Μπουγάς Δημήτρης, Νταγιόπουλος Γιώργος