Η Πληροφορική στο Σχολείο

Το Μάθημα Πληροφορικής στα Εκπαιδευτήρια Μπουγά αποτελεί μέρος του Αναλυτικού Ωρολογίου Προγράμματος όλων των τάξεων του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου (μέχρι και την Γ’ Λυκείου – 5ο Πεδίο: Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής). Σκοπός του μαθήματος είναι να:

  • βοηθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν γενικές γνώσεις και δεξιότητες σε βασικά θέματα που αποτελούν θεμέλια για την επιστήμη της Πληροφορικής
  • να έχουν ειδικές γνώσεις ως προς τη κατανόηση, δημιουργία, οργάνωση, διαχείριση και επεξεργασία δεδομένων και πληροφοριών
  • να μπορούν να αξιοποιήσουν υπολογιστικές εφαρμογές για επίλυση προβλημάτων και λήψη αποφάσεων
  • να εξοικειωθούν τα παιδιά με το υλικό και λογισμικό του υπολογιστή
  • να αναγνωρίζουν και να παρουσιάζουν τις εφαρμογές της ψηφιακής τεχνολογίας σε διάφορους τομείς.
  • Η εκπαίδευση στις νέες τεχνολογίες (Ρομποτική, Αυτοματισμοί, Τηλεπικοινωνίες) παρέχει τη δυνατότητα στους μαθητές μας να κατανοήσουν μια ευρύτερη θεώρηση της τεχνολογίας και τους προετοιμάζει για τον ψηφιακό κόσμο, στον οποίο θα κληθούν να ζήσουν.

Δίνουμε επίσης ιδιαίτερη προσοχή στην προσέγγιση όλων των θεμάτων που σχετίζονται με το διαδίκτυο και τη χρήση του από τους μαθητές μας.

TECHNOKIDS ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ

Το σχολείο μας συνεχώς αναζήτα καινοτόμους τρόπους για τη διεξαγωγή των μαθημάτων και την παροχή γνώσεων και εμπειριών στους μαθητές. Γι’ αυτό παρέχει, σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό Οργανισμό Technokids, μία σειρά από τεχνολογικά projects (ενότητες), που βασίζονται στην μέθοδο Project Based learning’’. Πρόκειται για μία εναλλακτική προσέγγιση στην εκπαιδευτική διαδικασία του μαθήματος της πληροφορικής, η οποία είναι  ειδικά σχεδιασμένη για να ικανοποιήσει την ανάγκη για ποιότητα του υλικού που θα χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς. Παράλληλα, όμως, έχει σκοπό να εξοικειώσει τους μαθητές με την τεχνολογία και να τους ανοίξει ορίζοντες τέτοιους ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της νέας ψηφιακής μας εποχής. Το σημαντικό στην μέθοδο αυτή είναι η δυναμική του σχεδίου προσέγγισης στη μάθηση. Συγκεκριμένα, ο εκπαιδευτικός ορίζει τον τεχνολογικό στόχο ανάλογα με την ηλικία των μαθητών και στη συνέχεια οι μαθητές επιλέγουν το θέμα, με βάση τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα, και ολοκληρώνουν εργασίες που αντανακλούν σε εφαρμογές της πραγματικής ζωής. Ωστόσο, ενώ όλοι τελικά αποκτούν τις ίδιες τεχνολογικές δεξιότητες, ο κάθε μαθητής το κάνει με κίνητρο τα ατομικά του ενδιαφέροντα, τις δικές του εμπειρίες και βιώματα. Οι διδακτικές ενότητες των Technokids είναι μοναδικές. Τα παιδιά απασχολούνται δημιουργικά μαθαίνοντας την τεχνολογία μέσα από Εκπαιδευτικά  Σενάρια. Μέσα από αυτά τα σενάρια τα παιδιά γνωρίζουν από κοντά τα επαγγέλματα που χρησιμοποιούν την τεχνολογία στην καθημερινότητά τους. Γίνονται Αρχιτέκτονες, Σύμβουλοι επιχειρήσεων, Ανταποκριτές, Συγγραφείς, Ταξιδιωτικοί πράκτορες, Δημοσιογράφοι και μαθαίνουν ΓΙΑΤΙ και ΠΩΣ αξιοποιείται η χρήση του Υπολογιστή σε κάθε επάγγελμα. Μέσα από αυτή τη δημιουργική απασχόληση, τα παιδιά εντάσσονται ομαλά στη σύγχρονη κοινωνία, προσανατολίζονται επαγγελματικά και κατανοούν επαγγελματικές και επιχειρηματικές έννοιες από μικρή ηλικία. Τα παιδιά διδάσκονται έννοιες τεχνολογίας και κυρίως τις εφαρμογές του Ms Office. Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν όλα αυτά τα εργαλεία με κίνητρο την θεματολογία του σεναρίου της ενότητας. Με τρόπο δημιουργικό εξερευνούν, ανακαλύπτουν νέες δυνατότητες στον τρόπο που μαθαίνουν. Ενθουσιάζονται τόσο με το αποτέλεσμα, που αφιερώνουν όλο και περισσότερο χρόνο στην υλοποίηση των εργασιών. Με αυτή την προσέγγιση προωθείται η κριτική και δημιουργική ικανότητα του μαθητή και ο υπολογιστής γίνεται πολύτιμο βοηθητικό εργαλείο από τα πρώτα σχολικά του χρόνια.

AΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Πρεσβευτές της ημέρας ασφαλούς διαδικτύου από το 2008

Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι τα παιδιά μας είναι οι «ψηφιακοί γηγενείς». Για αυτά, το Διαδίκτυο δεν είναι μια νέα τεχνολογία που εμφανίστηκε για να αλλάξει την καθημερινότητά τους, είναι η ίδια η καθημερινότητά τους. Εμείς, λοιπόν, οφείλουμε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε και να προφυλάξουμε τα παιδιά μας από τους νέους κινδύνους που εμφανίστηκαν στο προσκήνιο, απολαμβάνοντας παράλληλα τα πολλαπλά οφέλη του Διαδικτύου. Το σχολείο μας αποτελεί πρεσβευτή «Της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου» ήδη από το 2008. Με διάφορες δράσεις συμβάλλουμε στο να μάθουν οι μαθητές μας να διασφαλίζουν την ιδιωτική τους ζωή και τα προσωπικά τους δεδομένα σε κάθε επικοινωνία τους με τον κόσμο του διαδικτύου και ειδικά τώρα που τα μέσα μαζικής δικτύωσης (πχ: facebook, twitter,…) χρησιμοποιούνται ευρέως από όλο και μεγαλύτερη μερίδα των παιδιών. Παράλληλα στο πλαίσιο των μαθημάτων συμβάλλουμε, ώστε οι μαθητές μας να αποκτήσουν την ικανότητα αξιολόγησης και «φιλτραρίσματος» της κάθε πληροφορίας που λαμβάνουν από το διαδίκτυο, καθώς τα τελευταία χρόνια ο χρήστης από απλός αναγνώστης της πληροφορίας μετατράπηκε σε ενεργό μέλος της παραγωγής και διακίνησής  της. Συνεπώς η ανάγκη για πιο προσεκτική αξιολόγηση του διαδικτυακού υλικού έγινε αναπόφευκτη. Επίσης, ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε στην προστασία των μαθητών από ακατάλληλο, επιβλαβές ή παράνομο περιεχόμενο που πιθανώς κυκλοφορεί ελεύθερο στο διαδίκτυο.  Τέλος, με τη βοήθεια των μαθητών προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε με τον ορθό τρόπο τη ψυχαγωγική πλευρά του διαδικτύου και να διατηρήσουμε μια υγιή ισορροπία ανάμεσα στα μέσα ψυχαγωγίας και στις άλλες δραστηριότητες της ζωής τους. Για τα παιδιά και τους εφήβους, τα διαδραστικά μέσα και ιδιαίτερα οι online εφαρμογές αποτελούν ένα μεγάλο δέλεαρ και συχνά παραγκωνίζουν τους παραδοσιακούς τρόπους παιχνιδιού και διασκέδασης. Αυτή η αλλαγή στον τρόπο διασκέδασης έχει αντίκτυπο στη ζωή των παιδιών και εκεί χρειάζεται η προσοχή όλων μας.  Για τον λόγο αυτό, αναφερόμαστε εκτενώς στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και στα ενδεχόμενα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν κατά την χρήση τους. Ακόμη, ασχολούμαστε με το φαινόμενο του τζόγου στο Διαδίκτυο, καθώς επίσης  παραθέτουμε και ορισμένες ιστοσελίδες ψυχαγωγίας και μάθησης, στις οποίες μπορούν να περιηγηθούν οι γονείς παρέα με τα παιδιά.

Φέτος, την Τρίτη 9 Φεβρουαρίου οι μαθητές της Α’ Λυκείου (Μανώλης Γκίζας, Πηνελόπη Ζερβάκη, Γιώργος Κοκκορόγιαννης, Ειρήνη Κοτταρίδη, Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος και Ηλίας Λιαράκος),  στο πλαίσιο της παγκόσμιας ημέρας για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο, παρουσίασαν στους μαθητές του Λυκείου, του Γυμνασίου και της Ε’ και ΣΤ’ τάξης του Δημοτικού, τρόπους, για να προφυλαχθούν από τους κινδύνους του διαδικτύου.

Εξήγησαν τι είναι το cyber bullying και πώς μπορούμε να προστατευτούμε. Επίσης, ενημέρωσαν τους συμμαθητές τους για το τι είναι ένας ιός και τους τρόπους που μπορούμε να τους αποφύγουμε. Αναφέρθηκαν στα είδη του εθισμού στο διαδίκτυο, καθώς και στους τρόπους αποτροπής τους. Πρόβαλαν, επίσης, οπτικοακουστικό υλικό γύρω από τους διάφορους κινδύνους, που παραμονεύουν στο διαδίκτυο, ενημέρωσαν τους μαθητές σχετικά με την ασφάλεια στα social media και απάντησαν σε ερωτήσεις των συμμαθητών τους.

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΛΥΣΙΑΣ

Το σχολείο μας συμμετέχει εδώ και 9 Χρόνια στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό, μέσω Internet, Λυσίας. Για 18 χρόνια ο διαγωνισμός Λυσίας διεξάγεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αλλά και διαφόρων φορέων, Ινστιτούτων και Πανεπιστημίων. Ο διαγωνισμός εκτός των άλλων στόχων του, δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της κριτικής αντιμετώπισης προβλημάτων και την ανάπτυξη δεξιοτήτων των παιδιών και όχι στην απομνημόνευση και παράθεση των πληροφοριών. Οι μαθητές μας, μέσω της συμμετοχής τους, απολαμβάνουν την ευγενή άμιλλα με τους υπόλοιπους μαθητές – συμμετέχοντες σε θέματα τα οποία σχετίζονται με τα ενδιαφέροντά τους και τις σχολικές τους γνώσεις. Επίσης επιτυγχάνουν την παιδαγωγική και διδακτική προσέγγιση της γνώσης με διερευνητικό και παιγνιώδη τρόπο μέσα από το τρίπτυχο «Αναζητώ – Βρίσκω – Επιλύω/Απαντώ». Οι συμμετέχοντες, λοιπόν, στο Λυσία αποκτούν εμπειρία σχετικά με το διαδίκτυο, εξοικειώνονται με τα εργαλεία της σύγχρονης τεχνολογίας και μπορούν να αξιοποιήσουν της εφαρμογές και στην μετέπειτα σχολική, επαγγελματική και προσωπική ζωή τους. Αναμφισβήτητη επιπλέον είναι η ικανοποίηση που εισπράττουν οι μαθητές από τη διαδικασία της συμμετοχής τους σε ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι αναζήτησης και στρατηγικής. Τέλος ας δώσουμε κι εμείς με τη σειρά μας έμφαση στο γεγονός ότι ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Λυσίας διακρίνεται για τον κοινωνικό του χαρακτήρα, αφού για κάθε συμμετοχή καταβάλλεται χρηματικό ποσό σε ίδρυμα που βοηθάει τα παιδιά. Έτσι τα παιδιά αντιλαμβάνονται αλλά γίνονται και τα ίδια πρεσβευτές της ιδέας «Παίζω και Βοηθάω».

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΓΝΩΣΗΣ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ

Στο σχολείο, κατά τις απογευματινές ώρες, δίνεται η δυνατότητα σε παιδιά γυμνασίου να παρακολουθήσουν μαθήματα με στόχο την απόκτηση πτυχίου πιστοποίησης γνώσης χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών.  Πρόκειται για μια αναγνωρισμένη πιστοποίηση βασικών γνώσεων και χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών. Για την απόκτησή του, κάθε υποψήφιος καλείται να ολοκληρώσει με επιτυχία έξι (6) ενότητες.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

Οι μαθητές του σχολείου μας με τη βοήθεια και υποστήριξη του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής λαμβάνουν μέρος στο μαθητικό φεστιβάλ ψηφιακής δημιουργίας. Σκοπός είναι η παρουσίαση έργων ψηφιακής δημιουργίας που έχουν υλοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Πληροφορικής, στις δραστηριότητες «Δημιουργώντας με Κώδικα» (Hour of Code), στις βιωματικές δράσεις του Γυμνασίου,  στο μάθημα «Ερευνητικές Εργασίες (Project)» των ΓΕ.Λ. Είναι δυνατόν να συμπεριληφθούν και έργα τα οποία υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο μίας Σχολικής Δραστηριότητας (Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πολιτιστικά Θέματα, Αγωγή Υγείας, κ.α.) ή ενός διαθεματικού / διεπιστημονικού σχεδίου συνεργασίας μεταξύ του μαθήματος της Πληροφορικής και άλλων μαθημάτων. Συνεπώς, το Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αναδείξουν τη δημιουργικότητά τους, να παρουσιάσουν τις εργασίες τους σε συμμαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς αλλά και στην ευρύτερη κοινωνία καθώς επίσης και να ενημερωθούν σχετικά με τις μαθησιακές δραστηριότητες που καλλιεργούν τη δημιουργικότητα και την ολόπλευρη μάθηση μέσω σχεδίων εργασίας και επίλυσης πρακτικών προβλημάτων, αλλά και διάδοσης των δραστηριοτήτων αυτών.